L'APOSTA PER L'EQUILIBRI MEDIAMBIENTAL

El motor verd

El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa va ser el primer de tot Espanya a aconseguir la Carta Europea de Turisme Sostenible

A la tardor. El bosc espectacular de la Fageda d’en Jordà, un espai protegit.

A la tardor. El bosc espectacular de la Fageda d’en Jordà, un espai protegit. / JOAN CASTRO

2
Es llegeix en minuts
R. M.
OLOT

El turisme serà sostenible o no serà. Fa anys que al Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa ho tenen clar i practiquen amb l'exemple. Va ser el primer parc d'Espanya a obtenir la Carta Europea de Turisme Sostenible, un distintiu que atorga la federació Europarc a qui manté un correcte equilibri entre la conservació dels recursos naturals i el desenvolupament turístic responsable. Cada any disfruten d'aquesta comarca més de 300.000 visitants que hi aporten entre un 7 i un 9% del seu PIB.

El parc natural de la Garrotxa va aconseguir la CETS el 2001 i passa examen cada cinc anys. Avui la xarxa s'estén a 13 països i 107 parcs i a la Garrotxa també hi ha certificades 22 empreses relacionades amb el turisme. Treballen per aplicar mesures que redueixin el seu impacte en l'entorn i, a canvi, se les ajuda amb promoció i assessorament.

A Casa Prat, un negoci de turisme rural de Sant Feliu de Pallerols que regenta Fèlix Castanyer, ja van renovar la carta de turisme sostenible a canvi de posar bombetes de baix consum, dissenyar rutes fins a les fonts més pròximes i servir productes de la zona. L'empresa de senderisme En Ruta Girona, en canvi, acaba d'obtenir-la, entre d'altres, per oferir paquets turístics combinats amb altres empreses acreditades i enquestar clients. Segons el seu responsable, Ferran Puig,«la Garrotxa és un regal i se l'ha de cuidar».

El director del Parc de la Zona Volcànica de la Garrotxa, Xavier Puig, diu que el següent objectiu és estendre la col·laboració al sector agrari:«Per a l'establiment turístic, el paisatge és tan sols un actiu, però el pagès el gestiona».Puig veu possible i necessari arribar a«acords mutus» que passarien per una millora de les pràctiques agràries o posar terres privades d'interès al servei del parc a canvi de formació i promoció. També es vol fer entrar en la roda elstour operatorsturístics i fins i tot«el sector industrial».

L'argument és que«encara que les empreses estan fora del parc, estan en els límits i per a algunes, com les de productes alimentaris, som un actiu en la seva estratègia de màrqueting».

Notícies relacionades

Silenci a la Fageda

Però la direcció del parc també té deures. Segons el tècnic i auditor d'Europarc, Josep Maria Prats, el punt principal és«regular el flux de visitants, una de les amenaces més greus».Una de les primeres mesures és cobrar l'aparcament a la fageda d'en Jordà, la zona més massificada, sobretot per Setmana Santa i durant la tardor. També es preveu crear un sistema d'autobusos llançadora des d'Olot o Santa Pau i està començant a prendre forma una nova campanya per fomentar el silenci a la Fageda perquè, segons explica Puig,«el visitant hi pugui trobar tot allò que ara, potser, no hi troba».