SEGONA JORNADA DEL DEBAT D'INVESTIDURA
Rajoy a Amaiur: "Ni jo ni la societat espanyola els devem res"
El pròxim president contesta amb duresa a la coalició i diu que no farà cap pas fins que ETA es dissolgui
"Estem condemnats a entendre'ns", diu el diputat 'abertzale' Iñaki Antigüedad al candidat del PP

El portaveu d’Amaiur, Iñaki Antigüedad, durant la sessió d’investidura de Rajoy. /
Mariano Rajoy ha optat aquest dimarts, en el segon dia del debat d'investidura, per no desdenyar Amaiur. Això sí, el pròxim president del Govern ha contestat amb duresa. De totes les seves intervencions fins ara, aquesta, tot i haver estat molt curta, ha estatla més aplaudida. Una cosa ha quedat clara: Rajoy no pensa fer cap pas enmatèria antiterrorista fins que ETA anunciï la seva "dissolució irreversible". Just abans, el diputat Iñaki Antigüedad, d'Amaiur, li havia dit al líder del PP: "Estem condemnats a entendre'ns".
Amaiur ha deciditabstenir-se en la votació d'investidura per demostrar que no volen "formar part de la governabilitat d'Espanya", encara que no comparteixen les propostes de Rajoy ni per sortir de la crisi ni per resoldre "el conflicte" basc, segons ha explicat Antigüedad al final de la sessió.
El diputat ha subratllat a més que la seva formació no accepta "classes de democràcia", que al contrari del que es pensa molta gent no pretenen girar full --"no volem oblidar cap víctima", han estat les seves paraules--, i que no "esperaran asseguts" que l'acabat d'elegir president del Govern faci algun pas. Mentrestant, ha manifestat, "farem passos insuficients per arribar a la suficiència". Un camí que "els altres que no tenen les mans netes", ha dit en referència als successius governs espanyols, "tard o d'hora" aniran recorrent.
Picabaralla a l'hemicicle
"Jo sóc molt conscient de la situació que estem vivint. He estat ministre de l'Interior i he hagut d'assistir a molts funerals. He vist moltes famílies destrossades. Gent que no havia fet absolutament res. El seu partit té els seus vots, com el PP, el PSOE o el PNB. Això no significa res. L'important en democràcia és que totes les idees són defensables. El que no és defensable sónels mètodes no democràtics. Vostès diuen que han fet passos. ¿I jo quins passos he de fer? Hauran de fer passos els que no defensen la llei. El pas que s'ha de fer ésque ETA anunciï la seva dissolució irreversible. Aquest és el pas. Que es garanteixi a tots els espanyols que no hi ha amenaces. I l'únic pas que he de fer jo éscomplir la llei. Jo a vostè no li dec absolutament res. Ni jo ni la societat espanyola”, ha explicat el pròxim cap de l'Executiu.
Al llarg d'aquest breu paràgraf, Rajoy s'ha vist interromput en quatre ocasions pels aplaudiments de la bancada popular, en una intervenció dirigida, gairebé més que a Amaiur, als votants del PP, alguns d'ells partidaris d'unalínia més dura contra ETA i el seu entorn de la que ha traçat fins ara Rajoy.
"Disposició a escoltar"
La intervenció de la coalicióabertzale no ha estat excessivament bel·ligerant. "Tenim disposició a escoltar però tambéintenció de ser escoltats. Sense perdre les formes i sense prepotència. Vostè ahir deia que parlaria de la veritat. Nosaltres també ho farem. Li pot agradar més o menys el que diguem, fins i tot gens. Serem adversaris polítics, per desgràcia, fins que arribi el moment. Perquè estemcondemnats a entendre'ns. No només a veure'ns i a sentir-nos", ha assenyalat Antigüedad.
Notícies relacionadesEl parlamentari independentista basc, que a penes s'ha aturat en el veto del PP que la seva coalició tingués grup propi a la Cambra baixa, li ha dit al pròxim president que en les últimes generals no hi va haver només un canvi de cicle, sinó dos: el del PP a tot Espanya i el d'Amaiur aEuskadi i Navarra. I també ha sostingut que, ara que ETA ha anunciat el cessament definitiu de la violència, el Govern ha de canviar la forma d'enfocar aquest assumpte. "Fa temps que han canviat les preguntes. No utilitzi sempreles mateixes respostes", li ha dit a Rajoy.
I, finalment, hi ha hagut mencions a les víctimes i a la seva voluntat d'una Euskadi i Navarra independents d'Espanya, cosa que no reclamaran a Madrid sinó a les dues autonomies. "Tenim una aposta ferma de reconeixement i respecte a totes les víctimes. Nosaltres també tenim gent que ha estat víctima. 100% de memòria per al 100% de les víctimes", ha dit primer. "No reclamarem aquíla independència. El que reclamem és la resolució integral i després el reconeixement com a poble. Reclamarem allà la independència. No aquí", ha dit Antigüedad.
- La futura gran plaça davant l’edifici Estel contraria els veïns
- Accés a la universitat ¿On es poden veure les notes de selectivitat 2025 a Catalunya a partir d’aquest dimecres? Consulta aquest cercador
- Les filles de Totón Comella impulsen el llegat familiar
- Trump afirma que Espanya és un "problema" per a l’Aliança Atlàntica
- Un problema a l’alça Catalunya imposarà multes als pacients que agredeixin sanitaris
- Al carrer Misericòrdia Moren dues persones en un incendi en un habitatge a Mataró
- Al Congrés Els socis eleven les condicions per mantenir el seu suport al Govern central
- Entrevista Álvaro Bilbao, neuropsicòleg: «Hem oblidat que als nens cal educar-los i que necessiten normes»
- Sector bancari El BBVA manté obert continuar amb l’opa pel Sabadell, desistir i portar el Govern a la justícia
- FUTBOL Modric fitxarà per l'AC Milan després del Mundial de Clubs