REPORTATGE DE LA REVISTA 'INTERVIÚ'

El Govern hauria pagat entre 2 i 3 milions d'euros procedents dels fons reservats per al rescat de l''Alakrana'

El representant legal del vaixell diu que la negociació la va portar a terme un personatge que es feia dir 'Pepe'

La publicació afirma que les empreses asseguradores no tenen intenció de tornar els diners pagats pel rescat

Vista general del pesquer Alakrana navegant sobre les aigües de l’Oceà Índic el novembre del 2009, al ser alliberat després de 47 dies de segrest.

Vista general del pesquer Alakrana navegant sobre les aigües de l’Oceà Índic el novembre del 2009, al ser alliberat després de 47 dies de segrest. / EFE

3
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO / Madrid

El Govern espanyol hauria utilitzat entre dos i tres milions procedents dels fons reservats de l'Estat per pagar el rescat dels mariners del tonyinaire basc Alakrana, segrestat per pirates somalis en aigües de l'oceà Índic el 2 d'octubre del 2009, segons informa en un reportatge la revista Interviú.

Segons aquesta publicació, que ha accedit al sumari del cas, l'última quantitat sol·licitada pels segrestadors, i després de la qual van ser alliberats els tripulants de l'Alakrana, oscil·laria entre aquestes xifres, malgrat que la primera petició exigida pels pirates va ser de 10 milions d'euros, tal com es recull en la declaració del representant legal del vaixell, Kepa Echevarría, davant el jutge instructor del cas.

En aquesta declaració, Echevarría també afirma que l'encarregat d'intermediar en la negociació amb els segrestadors va ser un personatge anònim que va dir anomenar-se 'Pepe' i pertànyer a un grup conegut com 'Los Misteriosos'. Aquesta persona hauria estat per tant el baluard de la resolució del segrest.

Malgrat tenir contacte amb 'Pepe', i que les negociacions es van portar a terme amb el seu propi telèfon, Echevarría assegura que no va saber res sobre aquest personatge durant els més de quaranta dies que va durar el segrest. A més, Echevarría assenyala en el sumari que recull la citada revista que 'Pepe' sempre el tranquil·litzava perquè "no matarien ningú".

Quantitat final

Tampoc després de l'alliberament Echevarría va poder descobrir res sobre la quantitat final de l'acord ni sobre la identitat real de l'intermediador. "No em va dir res de la quantitat pagada ni per què s'havia alliberat el vaixell. Li vaig preguntar tres vegades si era del CNI i ell sempre em deia que era de 'Los Misteriosos'. Era com una tomba", afirma el responsable de l'Alakrana sobre 'Pepe'.

En aquest sentit, es desconeix quina va ser la quantitat exacta que es va pagar finalment en el rescat, així com els canals utilitzats per fer l'entrega dels diners, ja que l'empresa propietària del vaixell, Echebastar Fleet, no va realitzar cap pagament, tal com va informar al jutge la Comissaria General de Policia Judicial.

Aquella dada la corrobora també Kepa Echevarría en la seva declaració: "L'empresa no ha pagat cap rescat. No sap si s'ha pagat, i si ho ha fet algú, no sap qui ha pagat".

Problemes amb l'assegurança 

En la seva declaració davant el jutge, Kepa Echevarría assegura que ningú li havia reclamat diners pel rescat i que l'assegurança li pagaria els danys, encara que no sap quina serà la quantitat a percebre. Segons Interviú, el desemborsament realitzat per les asseguradores del tonyinaire (Axa, Genrali i Allianz) hauria estat de 600.000 euros fins al moment, diners coberts per l'anomenada 'assegurança de casc'. 

El problema sorgeix perquè aquesta assegurança només cobreix els possibles danys infligits al vaixell, però no contempla el que li pugui passar als tripulants en cas d'incident de pirateria, cosa que només pot assegurar una pòlissa de cobertura de guerra i vagues, que no té l'empresa propietària de l'armador.

Notícies relacionades

Segons fonts del servei d'intel·ligència consultades per la publicació, en aquests casos, "el primer és pagar per salvar la vida als tripulants, i el Govern és qui més ràpid paga. Després són les assegurances les que han de reposar aquests diners a l'empresari, que salda el seu deute amb el Govern".

Segons la informació d'aquest reportatge, l'Executiu ja hauria sol·licitat a Echebastar Fleet, empresa propietària del vaixell, la devolució dels diners pagats pel rescat, però les empreses asseguradores amb les quals l'Alakrana tenia subscrita una pòlissa no tenen intenció de pagar perquè "ni tan sols se'ls va donar l'oportunitat que els negociadors de les companyies es fessin càrrec de les gestions amb els pirates", segons afirma l'especialista en crisi d'una multinacional.