Mirador // Joan Tapia

'Virgencita, que me quede como estoy'

2
Es llegeix en minuts
Joan Tapia

El CIS assenyala que la coneixen poc. Però el 53% dels ciutadans (enfront del 35%), està satisfet amb la Constitució. I rep més suport la transició (76%) i el paper que va fer el Rei (75%). A més a més, el 60%, contra el 36,4%, aprova el funcionament de la democràcia. És un resultat acceptable; no és bo perquè hi ha un terç d'insatisfets. I hi ha més crítics amb el paper del Parlament que no satisfets (44% contra 42%). Per tot això, la majoria (53% contra 28%) aposta per reformar la Constitució. Com que no tot va sobre rodes, s'ha de posar al dia el text constitucional. Tot i això, com va explicarMiquel Rocaal programa59 segonsde TVE, ni és probable que es reformi, ni fins i tot és convenient.

La Constitució va ser obra d'un "bloc constitucional" --format per la UCD, el PSOE, el PCE-PSUC i CiU-- que ja no té coherència per millorar-la d'acord amb la seva idea inicial: integrar al màxim, excloure al mínim. Llavors AP es va trencar.Fragala va votar amb reserves sobre el títol VIII (l'autonòmic) iAznar--el que ens volia propinar cops de Constitució-- va votar quenoperquè es pensava que era perillosa per a Espanya. El PNB no la va votar però hi va estar a punt. I ERC tampoc.

Actualment, d'aquell bloc han desaparegut la UCD i el PC. I el PSOE i CiU la defensen menys.Peces-Barba,el "pare" socialista, té recels "fraguistes" iIbarravol fer fora els nacionalistes del Parlament, cosa que implica trencar el consens, previ a la Constitució, d'una llei electoral que no nega la realitat. I a CiU hi floreix el sobiranisme, fort en l'entorn deMas.

El PP ha assumit la Carta Magna. Però pretén tancar coses. Fins i tot el centristaGallardónva arribar a dir (59 segons) que s'ha de canviar la llei electoral perquè els nacionalistes no tinguin el poder de la frontissa. Avui, en el PSOE, més en el PP, hi ha gent que recela del terme "nacionalitats", que va permetre el vot de CiU i l'abstenció del PNB.

Notícies relacionades

I com que per reformar la Constitució es necessiten els vots del PSOE i del PP i, en molts casos, un referèndum, qualsevol canvi té riscos. Ha de tenir l'aval del sector més rígid del PP. Per això la reforma tancaria camins a les "nacionalitats històriques" i posaria més "llei i ordre" en molts articles. Avui els dos grans partits són més tancats que el PSOE deGonzáleziGuerra, que va admetre el PSC com a sobirà, i que la UCD deSuárez.

Mentre el PP no millori més, i el PSOE no li perdi por, la reforma de la Constitució és una aventura. Però no es pot culpar del gran creixement nacionalista espanyol només elsAznar, PecesiIbarras. Alguns nacionalistes històrics no tenen el coeficient intel.lectual d'Einsteini gesticulen en excés. Conclusió: el refrany castellà que és el títol d'aquest article.