Gat adoptiu
Sánchez davant l’abisme del juny
La vicepresidenta Aagesen y el presidente Pedro Sánchez, el jueves en la base de Torrejón. /
Fa mesos que la política espanyola està instal·lada en una sensació d’esgotament, però poques vegades aquesta percepció ha assolit el nivell d’incertesa actual. El 2 de juny serà una data decisiva per al futur de la legislatura. La declaració com a investigat de l’expresident José Luis Rodríguez Zapatero pot ser un punt de no retorn per al Govern i per al PSOE. Durant anys, Zapatero ha sigut el referent moral i ideològic del sanchisme, i també l’actiu polític que es va posar la campanya del 23 de juliol del 2023 a l’esquena.
Feijóo té sobre la taula la possibilitat d’una moció de censura, és clar, però no entra en els seus plans. A Zapatero li queda per davant un llarg viatge judicial, amb el consegüent desgast per a Sánchez, el Govern i el PSOE. ¿Per què distreure l’atenció? El PP prefereix continuar traient partit a les revelacions judicials i ja ha demanat una bateria de compareixences al Senat.
L’objectiu no és només desallotjar el PSOE de la Moncloa, sinó deixar-lo inhabilitat políticament per a molt temps. A Génova creuen que fer cas de Vox significaria acceptar una moció instrumental destinada a convocar eleccions d’aquí a uns mesos, com demanarien el PNB i Junts. No cal. La legislatura està esgotada i, si la instrucció judicial confirma ni que sigui una part dels indicis contra Zapatero, serà impossible culminar-la. És el moment de no precipitar-se i de contenir l’ansietat per arribar, pensen a Génova.
Notícies relacionadesEl calendari judicial juga al seu favor. La setmana que ve comença el judici contra David Sánchez, germà del president, i contra l’exlíder del PSOE extremeny, Miguel Ángel Gallardo, pel presumpte endoll del primer a la Diputació de Badajoz que presidia el segon. Tots dos declararan el 4 de juny, tot just 48 hores després de Zapatero.
El problema per a Sánchez, davant l’abisme del juny, és que la successió de casos de presumpta corrupció converteix l’atmosfera en irrespirable, i victimitzar-se o denunciar conspiracions ja no és creïble.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
