El mar al voltant
¿Transport gratis? No era això
Trens gratis un mes més, a Rodalies, pels problemes que s’allarguen en les infraestructures catalanes. Fa dos mesos que les línies de tren estan amb aquesta mesura com a compensació de les molèsties als usuaris, al cap i a la fi és un servei públic. Una usuària habitual que viatja de Cardedeu a Barcelona explicava a EL PERIÓDICO aquesta setmana que pujar al vagó és el més semblant a obrir un ou kinder, una sorpresa, i no sempre bona si bona s’entén que funcioni sense incidències i compleixi l’horari. La gratuïtat del transport públic intenta motivar la ciutadania que deserta d’utilitzar-lo, però en si mateixa no serveix de res si no compleix el seu final últim, l’eficàcia.
Aquest mes, als antípodes, diversos estats d’Austràlia han posat en marxa també una mesura de gratuïtat dels trens i autobusos de la seva titularitat per motius ben diferents: pretenen amb aquest estímul que els ciutadans no pateixin la penalització econòmica dels preus desorbitats de la gasolina per la guerra de l’Iran. Igual que tot Àsia, Oceania té una forta dependència del petroli que importen dels països del Golf, i les perspectives de normalització dels preus semblen llunyanes.
Austràlia és una nació altament dependent dels cotxes. El transport públic està molt concentrat a les ciutats i no està tan estès com en altres urbs del món, per això el Govern d’Albanese ha optat per la seva banda per reduir de manera generalitzada els impostos del combustible. No és el cas d’Espanya, on les ciutats que concentren més població solen tenir una xarxa de transport públic integrat en els usos dels seus veïns i treballadors: es calcula que a Barcelona i la seva àrea metropolitana la utilitzen una mica més del 60% d’habitants. La crisi que s’allarga ha de donar lloc a respostes de pes, amb canvis de model en l’horitzó polític, i la gratuïtat no se sosté en el temps si no es guanya la confiança dels usuaris i s’aposta, seriosament, per alternatives que ens donin menys dependència energètica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
