Editorial

D’abocador a profit econòmic

El món empresarial comença a prendre consciència pel que fa a la protecció dels ecosistemes marítims

2
Es llegeix en minuts
Los océanos: de vertedero a pieza clave para el clima y la economía

Los océanos: de vertedero a pieza clave para el clima y la economía

Amb motiu del II Fòrum Econòmic i Social del Mediterrani, el catedràtic de Cambridge David Abulafia va advertir sobre l’estrès ambiental que pateix el Mediterrani. No obstant, abans de fer una crida a actuar per evitar un deteriorament encara més greu, va recordar que aquest mar ha jugat un paper determinant en el comerç i en l’economia al llarg de la història. En altres paraules, no es tracta només de salvar el Mediterrani, sinó de tornar-li el rol que va tenir com a lloc d’intercanvi, innovació i progrés. Aquesta idea fonamental, segons la qual els mars i els oceans són essencials per al futur de les nostres economies, ha mogut ara més de 70 empreses i ports espanyols a crear l’aliança Net-Zero Mar, creada per reduir les emissions als ports i facilitar l’arribada dels vaixells elèctrics. La iniciativa, que implica una inversió, per part d’Espanya, de 800 milions d’euros en cinc anys, suposa un pas important per descarbonitzar els ports espanyols. Aquesta actuació pot tenir un efecte multiplicador a favor d’una navegació més sostenible i pot ser un esperó per evitar que els mars i els oceans siguin un abocador i passin a ser una peça clau per a l’economia i el clima.

La incorporació de Puertos del Estado a l’aliança és una bona notícia. És important que els ports de titularitat estatal subministrin d’aquí al 2030 energia elèctrica procedent de fonts renovables almenys als vaixells portacontenidors i de passatge. En un primer moment, per assegurar que el seu funcionament, mentre estan atracats, no suposi la contaminació dels ports. Progressivament, els ports hauran de facilitar als vaixells la capacitat de recàrrega de bateries destinades a utilitzar també energies netes en alta mar. No serà una transformació fàcil, i suposarà inversions ingents per dotar les terminals portuàries de capacitat de prou càrrega, però tot és començar. Per petites embarcacions d’esbarjo, transport de passatgers en trajectes curts i embarcacions de treball com pesquers o vaixells de servei portuari.

La iniciativa Net-Zero Mar s’inscriu en un propòsit més ampli validat per les Nacions Unides. En el marc de la recent Conferència de l’ONU sobre els Oceans, més de 170 països es van comprometre a protegir i gestionar de manera sostenible els oceans, actuant sobre les seves aigües, reduint la contaminació i recolzant els països costaners més vulnerables per emprendre aquesta tasca. Segons el professor Abulafia, el 2030 els països riberencs del Mediterrani atrauran uns 500 milions de visitants a l’any. Això explica que, malgrat no suposar més de l’1% de la superfície marítima del planeta, sigui avui el destí del 7% dels plàstics que s’aboquen al mar. Si a això hi afegim els abocaments de productes contaminants, l’impacte de la navegació i la sobrexplotació pesquera, estem, efectivament, davant d’un problema de primera magnitud. El més important és que la consciència d’aquest problema arribi a sectors cada vegada més diversos, en particular el món empresarial, que comença a afrontar la preservació dels ecosistemes marítims com un objectiu essencial per a la consecució dels seus propis interessos.

Temes:

Oceans