El retorn de Rovira i la investidura

El retorn de Rovira i la investidura
La decisió del jutge Manuel García Castellón de sobreseure provisionalment i arxivar la causa de Tsunami Democràtic en què investigava per delictes de terrorisme deu persones, entre elles la secretària general d’ERC, Marta Rovira, ha donat lloc a l’aixecament de l’ordre de detenció que pesava sobre ella i ha precipitat el seu retorn a Catalunya. A aquesta decisió judicial s’arriba a conseqüència de la interlocutòria de la sala Penal de l’Audiència Nacional que invalida les diligències portades a terme pel jutge d’instrucció en els últims tres anys arran d’un error processal consistent que el jutjat va prorrogar la investigació un dia més tard del termini establert. Queda per veure com afectarà l’expresident Carles Puigdemont, de la causa del qual, per la seva condició d’aforat, s’ocupa el Tribunal Suprem.
El retorn de Rovira es produeix en un moment especialment convuls per a ERC. Els mals resultats obtinguts en l’últim cicle electoral han desencadenat una crisi llargament gestada i que pel que sembla es remunta al 2018, quan l’empresonament del seu president Oriol Junqueras va provocar el distanciament de la gestió quotidiana del partit. La seva dimissió després de les eleccions europees i la seva voluntat de disputar la presidència en el congrés extraordinari que se celebrarà al novembre, segurament a conseqüència d’aquesta percepció de marginació, juntament amb la renúncia de Rovira a optar a la reelecció com a secretària general i la seva posició procliu a una completa renovació dels lideratges a ERC, han certificat el cisma intern que viu la formació republicana. Rovira s’ha vist a més avalada per nombrosos dirigents de l’organització a través del manifest Reactivem l’Esquerra Nacional. I si això no fos suficient, cal afegir la crisi provocada per l’operació de falsa bandera amb els cartells contra Ernest Maragall que ha generat un gran desgast reputacional al partit i que s’ha saldat amb la dimissió de Sergi Sabrià com a viceconseller d’Estratègia i Comunicació del Govern català.
Aquesta crisi multicausal té lloc en plenes negociacions entre ERC i el PSC per a la investidura de Salvador Illa. La presència a terres catalanes de Rovira, l’encarregada de pilotar-les per part republicana, pot facilitar el procés ja que, segons va revelar ella mateixa en una entrevista radiofònica, les converses van bé. De les quatre carpetes que els republicans han exigit abordar –l’acord de claredat, la defensa del català, les polítiques progressistes i el finançament singular–, l’última és la que s’està perfilant com la condició sine qua non. La mateixa Rovira s’hi ha referit parlant obertament de concert econòmic davant el consell nacional del partit, i ha afegit –per demostrar davant les bases que no s’abandona l’agenda autodeterminista– que aquest seria el pas previ a un referèndum. Amb la major part de la direcció i càrrecs del partit proclius a un acord amb el PSC, ERC ha de sotmetre el resultat de les negociacions davant les bases abans que acabi el mes. I en aquest context el que seria desitjable és que la militància valorés el contingut de l’acord i no utilitzés la consulta per ajustar comptes amb la direcció. Per a això ja hi haurà el congrés.