Sospites

Qui hi pot haver rere l’opa a Talgo

El Govern espanyol ha d’aclarir al més aviat possible l’anunciada implicació russa. Els accionistes de l’empresa es moren de ganes de vendre

2
Es llegeix en minuts
Qui hi pot haver  rere l’opa a Talgo

SZILARD KOSZTICSAK / POOL / REUTERS

Hi ha marques que recorden la infància. Hi va haver una època en què la trista Espanya industrial i tecnològica de temps pretèrits estava encapçalada per escasses societats. Una d’aquestes era Talgo, fabricant de trens, que va situar al mapa del lideratge empresarial dos cognoms: Goicoechea i Oriol. Amb el temps, Talgo va anar perdent traça i, com tantes mitjanes empreses industrials, es manté fent poc soroll en un sector cada vegada més controlat per les grans multinacionals alemanyes, franceses, japoneses i nord-americanes. A Espanya, CAF li va agafar el relleu com a líder d’aquest sector. Talgo cotitza a la borsa i la seva propietat va anar repartint-se entre els accionistes fundadors, nous entrants com la família Abelló i fons d’inversió.

La reaparició del fabricant de trens en la primera línia informativa ha sigut causat per l’OPA llançada per una petita companyia hongaresa –Magyar Vagon–, que factura tres vegades menys que Talgo (652 milions). Que l’empresa d’un país pertanyent a la UE vulgui comprar la d’una altra nació europea no hauria de generar dubtes. Però si aquesta empresa està controlada en un 45% per un fons d’aquell Estat, Corvinus, molt actiu a Centreeuropa, és per començar a plantejar-se interrogants. Més, si el Govern d’Hongria està en mans d’un dirigent conegut per les seves bones relacions amb Putin. Viktor Orbán, de passat liberal i de present ultranacionalista conservador, no és precisament un europeista convençut. Només de mala gana, Hongria ha anat acceptant les sancions contra el règim dictatorial rus i l’ampliació de l’OTAN a Finlàndia i Suècia.

Notícies relacionades

Per acabar de rematar els dubtes, la decisió del Govern espanyol de fer tot l’impossible per evitar l’OPA hongaresa. Talgo forma part del grup d’empreses estratègiques per l’ús d’alta tecnologia que cal defensar, per evitar intromissions d’accionistes sospitosos. Si el ministre de Transport, Óscar Puente, va afirmar que darrere del grup hongarès hi ha Rússia és perquè el Govern espanyol en té proves. Un detall: un dels grans projectes de Renfe es desenvolupa per crear la línia d’alta velocitat que uneixi les capitals dels tres països bàltics, atemorits per les amenaces de Putin. En aquest sector tot es coneix.

Europa està en guerra. De moment, de forma indirecta. Les inversions en el sector de defensa i les necessitats de cobrir tots els flancs, per evitar traspàs de tecnologia a règims indesitjats, s’anirà incrementant. Som a les vigílies d’una nova etapa de més intervencionisme, control i participació dels fons estatals –ja existents o en creació– en el món empresarial. Serveixen els exemples ja existents, com el fabricant d’aeronaus civils i de defensa EADS/Airbus. Talgo és una petita brossa al paisatge del nou món que s’està gestant. El Govern espanyol ha d’aclarir al més aviat possible l’anunciada implicació russa. Els accionistes de l’empresa es moren de ganes de vendre.