NEWSLETTER Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

2
Es llegeix en minuts
¿Salvats?

Una part gens menyspreable d’espanyols s’han distret de les penes de les últimes quatre crisis que els ha tocat viure (financera, territorial, sanitària i bèl·lica) enganxats a les pantalles d’un programa de televisió, ‘Sálvame’, convertit amb el pas del temps en una mena de corral o pati de veïns d’escala ibèrica i criatures cada vegada més exòtiques i autoreferenciades. Gemma Martínez, la nostra directora adjunta, ha disseccionat amb el seu savi bisturí l’atrinxerament que ha generat l’abrupte i més que justificat final del programa, ara convertit en una qüestió d’Estat per aquells que, des d’una trinxera o una altra, continuen pensant que les coses que passen a Espanya sempre es poden explicar per les decisions que prenen entre uns quants. De vegades, el més senzill explica millor les coses que les grans teories conspiradores.

El cert és que les televisions convencionals a Espanya estan en via d’arruïnar-se perquè han viscut tan bé en les últimes dues dècades, gràcies al duopoli que va impulsar un president socialista, que no estan en absolut preparades per afrontar la transició digital que, com a tots els mitjans, els ha arribat. El consum televisiu s’ha desplaçat a les plataformes digitals en ‘streaming’, del tipus Netflix i Movistar, on els consumidors organitzen la seva programació ajudats pels algoritmes i paguen directament pels continguts. Un exemple palmari: una competició alternativa com la Kings League ha venut els seus drets a Mediaset, ja considerada una opció alternativa. I la publicitat, que era el que sabien gestionar Atresmedia i Mediaset, s’ha esfumat a altres mercats. L’enganyós mesurament de l’audiència televisiva a través del ‘share’, la quota de mercat, amaga aquesta realitat. Les dues grans cadenes conserven entorn del 15% del ‘share’, però abans tenien el 15% de 30 milions d’espectadors i ara de 15 milions a tot estirar, la meitat del doble. En aquest context, que un empresari en dificultats hagi promès al líder de l’oposició que canviant una presentadora de franja horària l’ajudarà a guanyar les eleccions a canvi de quedar-se amb un grup endeutat de premsa és perfectament comprensible. No és gaire diferent d’un altre que promet submissió a l’agenda del Govern a canvi d’accions en l’empresa beneficiada amb l’increment de la despesa de defensa. Però l’estafa de l’estampeta no deixa de ser l’estafa de l’estampeta. És humà voler salvar-se, tan humà com ‘Sálvame’, que va arribar a tenir edició ‘De Luxe’.