NEWSLETTER

L’exhibicionisme de Shakira i Piqué

2
Es llegeix en minuts

Ferran Nadeu

A les albors de les xarxes socials, Shakira i Piqué van presentar Milan, el seu primer fill, penjant una foto a Facebook. No ho van fer ni en una revista del cor ni en un diari esportiu, els seus espais de comunicació fins aleshores amb els seguidors. Anys després, Piqué va explicar en una entrevista i va rematar en una trucada gravada il·legalment que el seu propòsit era prescindir dels periodistes i dels mitjans i robar-los el negoci. Shakira ho ha tornat a fer. La seva versió de la separació amb Piqué, les seves impressions i els seus sentiments no els ha explicat a l’‘¡Hola!’, sinó a la seva última cançó. A mitja tarda del dia del llançament havia recaptat més de 20 milions d’euros gràcies a les descàrregues. Molt més del que ha pogut cobrar Isabel Preysler per distribuir les seves confidències sobre la separació de Mario Vargas Llosa a través d’un mitjà convencional. El cert és que aquest dijous era molt difícil tenir una interacció social, real o virtual, a la qual no aparegués un comentari sobre la lletra de la cançó.

Ni en el moment de penjar a Facebook aquella primera foto ni en el moment de penjar aquesta cançó sembla que Piqué i Shakira hagin pensat en els drets dels seus fills, a qui tenen l’obligació de protegir com a pares. No són els únics que tenen un llindar d’exhibicionisme molt diferent del que tenien els seus pares o els seus avis. L’‘extimitat’ és tendència en la generació de Piqué i Shakira i l’exerceixen amb molta més naturalitat i millors rendiments econòmics del que van poder fer les ‘celebrities’ de generacions anteriors. La qüestió aquí és si aquest exhibicionisme és causa o conseqüència de l’apogeu de les xarxes socials. Si aquests milions de seguidors de Shakira haguessin hagut de comprar un disc, haurien tardat molt més temps i haurien pagat molts més diners. Aquest dijous, per uns cèntims i de manera instantània, van poder saber com se sentia la seva cantant favorita o van poder assaborir l’odi que desprèn cap al jugador d’un equip rival. Però Shakira també hauria d’haver passat pel filtre d’una discogràfica per convertir la seva separació en un supervendes musical. Però l’impuls de tot és que Shakira i Piqué no es posen vermells per airejar la seva intimitat, ara, a Facebook, ara, a Spotify. I, en conseqüència, el problema no són les xarxes, sinó els seus valors personals, que són els mateixos que tenen els que van pagar per sentir aquests exabruptes.