Article de Ruth Ferrero-Turrión Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

L’estat de la Unió: comença el curs a Brussel·les

El discurs de Von der Leyen apunta que la UE no només no cedirà davant el «xantatge energètic», sinó que passa a l’ofensiva. Es va contra l’enemic i es vol fer mostrant fermesa en les mesures i duresa en les formes

3
Es llegeix en minuts
L’estat de la Unió: comença el curs a Brussel·les

Aquesta setmana ha sigut una de les més importants en l’entorn comunitari. Parlamentaris i comissaris, mitjans de comunicació i ‘lobbis’, tothom es reuneix a Estrasburg per debatre sobre el programa polític proposat per la Comissió Europea de cara al curs que ara comença. En aquesta ocasió, les qüestions que s’han abordat s’han centrat, fonamentalment, entorn de la presència de la guerra, de nou, en territori europeu.

Si bé és veritat que la guerra mai va estar absent del panorama internacional, no és menys cert que el mite de la integració s’ha sostingut sobre els elements de la construcció de la pau a Europa. La guerra ha quedat oculta als ulls de les elits polítiques comunitàries, malgrat que els conflictes mai han desaparegut. Així, la situació de guerra per la qual travessa el continent i les respostes que s’hagin donat o s’hagin de donar en el futur per respondre a l’agressió russa a Ucraïna eren ineludibles en el discurs que va plantejar Ursula Von der Leyen. I així, va començar: «Mai s’havia debatut en aquest Parlament amb una guerra a terra europeu». I sobre aquesta entradeta va continuar la seva línia argumental sobre el bloc dedicat a la fermesa que ha de mantenir la UE davant l’amenaça russa, «les sancions són aquí per quedar-se, és moment de resolució, no d’apaivagament». Aquesta frase constitueix en si mateixa un lema de treball amb què es pretén mostrar davant el món, però sobretot davant Rússia, que la UE no només no cedirà davant el «xantatge energètic», sinó que passa a l’ofensiva. Ja no es tracta només de defensar-se, sinó d’anar contra l’enemic i ho vol fer mostrant fermesa en les mesures i duresa en les formes. De fet, en aquesta part de la seva intervenció, Von der Leyen va desplegar la seva cara més política i assertiva fent seva la doctrina de la pau democràtica. Es reafirma així l’aposta per una Europa geopolítica sostinguda sobre dues assumpcions: la primera, que aquesta guerra té un caràcter existencial per a la UE; la segona, que és una lluita entre el bé i el mal, entre la democràcia i la no democràcia, «és una guerra contra el nostre futur, es tracta de l’autocràcia contra la democràcia». En aquell moment, probablement, es va oblidar dels acords que Brussel·les està firmant amb diferents països que no es distingeixen, precisament, pels seus trets democràtics. Potser caldria recordar-li el firmat amb l’Azerbaidjan, país que just en aquestes hores ha llançat un atac contra Armènia. 

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

I si durant el seu apartat dedicat a la guerra l’assertivitat va ser la tònica, no ho va ser tant quan es va abordar la qüestió de l’Estat de dret, tema del qual va intentar passar de puntetes amb alguna frase grandiloqüent com posar en marxa «un pacte per a la defensa de les democràcies», però sense contingut real. Per sort, el Parlament Europeu ha respost de manera ràpida i contundent a la tebiesa de Von der Leyen en aquesta qüestió. Fa mesos que ho fa, fins i tot interposant un recurs per inacció a la Comissió en el seu conjunt en relació amb països com Polònia i Hongria.

Notícies relacionades

En aquesta ocasió, la resposta a les evasives de la Comissió no ha pogut ser més eixordadora. Durant el ple d’Estrasburg es va aprovar una moció per la qual el Parlament deixava clara la seva opinió en relació amb Hongria, al manifestar que aquest país ja no pot ser considerat una democràcia, sinó una autocràcia electoral. D’aquesta manera, es pressiona el Consell per prendre les mesures oportunes contra Hongria, una cosa que no pot ser altra cosa que l’aplicació de l’article 7. Potser ara, en el context del refredament de les relacions entre Polònia i Hongria, aquest procediment pot tirar endavant.

El curs polític de la Unió comença abordant qüestions geopolítiques que tots tenim al cap i que inclouen la cohesió davant Rússia o la qüestió energètica, però que deixen en segon pla altres com el Pacte Verd europeu o la reforma de l’asil. I aborda amb molta menys assertivitat altres qüestions, sense les quals el projecte europeu no té sentit, com la construcció d’una Europa social o el reforçament de l’Estat de dret. 

Temes:

Unió Europea