Article d’Ana Bernal-Triviño Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.
Morir per la calor
Un treball de la Universitat Carlos III apunta que la calor mata més qui menys diners tenen i que les dones tenen més risc de morir per temperatures extremes
Aquests dies m’ha impactat el titular de les 510 persones mortes per l’onada de calor. Després, vaig llegir també que la xifra era superior. El juny, 830 morts per les altes temperatures. En total, més de 1.300. I tot això sense acabar el juliol i amb tot l’agost encara per endavant. En aquest cap de setmana anterior vam conèixer la mort de dos treballadors per un cop de calor, i altres casos en què es van registrar desmais i problemes de salut per treballar sota el sol en les hores de més intensitat.
Reviso la xifra de més de mil persones i no sé si, després de la pandèmia, ens hem acostumat ja a uns números que no tenen res de normal. Estaria bé saber quants casos havien passat treballant i, sobretot, quines són les condicions materials de cada una d’aquestes morts. Des de qui treballa en condicions precàries i suporta la situació per no perdre una feina, la persona vulnerable, malalta o gran que no té per a l’aire condicionat, que passa l’estiu sense refrescar-se en una piscina o el mar, sense poder menjar més aliments frescos que els hidratin perquè són més cars, les que han de viatjar en metros plens, o els qui surten a carrers d’asfalt sense gairebé arbres amb ombres que els alleugin. Cal parlar de les condicions de treball i de vida darrere d’aquesta xifra. Perquè si això continua així, anirà en augment. I es pot prevenir, en part. Un treball de la Universitat Carlos III apunta que la calor mata més qui menys diners tenen i que les dones tenen més risc de morir per temperatures extremes.
Entretots
Així que després d’això cal preguntar-se... ¿Per què hi ha tant eco al discurs negacionista? ¿Per què durant anys tants dirigents han volgut mirar cap a una altra banda? ¿Quantes persones més han de morir de la calor per pensar en mesures? ¿Quantes més per adaptar els llocs de treball a condicions segures? ¿Quantes més per evitar que hi hagi també víctimes de segona segons els diners que es tinguin a la butxaca? Ja tenim la realitat, les morts per calor. Un preu molt car per tanta ineptitud i negació davant el que passa.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
