Igualtat Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Im(pacte) de gènere

El llenguatge condiciona la manera de relacionar-nos amb el món. ¿I si només per un dia ho llegíssim tot en femení?

5
Es llegeix en minuts
Im(pacte) de gènere

Adeu, adeu, gràcies, molt bona feina, ¡seguim! ’Sortir’. Click. Silenci. 

Reunions trimestrals via Zoom amb 20 dones de pro, directives de tots els àmbits d’activitat per recolzar i proposar des de les nostres posicions professionals iniciatives per a la igualtat de gènere. 

Soc membre del Consell de Conselleres de l’Observatori Dona Empresa Economia (ODEE) de la Cambra de Comerç de Barcelona des d’abril del 2020 i també de l’Associació 50a50 amb més de 100 dones professionals, entitats presidides respectivament per Roser Xalabarder i Anna Mercadé. En concret, l’ODEE és un «fòrum de reflexió, estudi i propostes per posar en relleu la dona professional, emprenedora i empresària al món econòmic actual». I l’objectiu de 50a50 «és aconseguir el 50% de representació femenina als llocs de presa de decisió d’institucions, organismes i empreses i donar visibilitat al talent femení (...)». Totes dues, alineades amb l’Objectiu número 5 dels ODS de les Nacions Unides: aconseguir la igualtat de gènere i empoderar totes les dones i les nenes. 

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

‘Click’. Silenci. A l’acabar cada Zoom, dues hores de reunió, silenci, admiració i presa de consciència, impactada pel llarg viatge que encara queda cap a la igualtat de gènere.

¿Com podem ser nosaltres agents d’aquest canvi? ¿Com podem cridar l’atenció sobre aquests temes més enllà del soroll mediàtic, sense més recursos que el nostre temps i les nostres ganes? La meva especialitat és la gestió estratègica de marques des de la comunicació i el màrqueting. La marca corporativa, la marca personal i durant els últims cinc anys també la marca del lloc (‘place branding’), com a responsable de la Marca Barcelona a l’Ajuntament de Barcelona. 

Diuen les veus assenyades que les marques estan en la ment de les persones. Són la percepció que cadascun de nosaltres tenim de tot el que ens envolta, ja siguin persones, dones i homes, empreses o llocs. La Roser em preguntava un dia: ¿i si haguessis de gestionar la marca ‘dona’, ¿com ho faries? Silenci. ¿Quina és la percepció que es té de les dones al nostre país? ¿Com ajuda el llenguatge a aquesta percepció? Avui buscava a Google Search allò de «metges i infermeres», que hem sentit tantes vegades arran de la covid-19. Del 16 de març del 2020 fins ara, hi ha hagut 51.800 mencions a metges i infermeres a través dels mitjans digitals. En català ‘metges i infermeres’ surt 1.190 vegades en el mateix període de temps. A mi allò de ‘metges i infermeres’ em transporta a una època una mica llunyana, com quan el Doctor Caparrós sortia per la tele, ¿se’n recorden? Segons l’informe anual del 2020, el 53,1% dels professionals del Col.legi de Metges de Barcelona són dones, són metges. 

Més tard entro a LinkedIn, i arran d’un post que vaig penjar, llegeixo que X «persones amb el càrrec de fundador, professional universitari, expert en màrqueting, expert en RP, director executiu, gestor de projectes, professor d’escola, expert en recursos humans, comprador, expert en operacions... han vist la teva publicació». El llenguatge condiciona la manera de relacionar-nos amb el món. Ho explica molt bé la doctora Bengoechea, Degana de la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat d’Alcalá de Henares: «El llenguatge reflecteix i, molt especialment, ajuda a construir, la nostra concepció del món i de la realitat. És a dir, els termes, les frases i el llenguatge que la gent fa servir per descriure la realitat, les coses i les persones, n’organitzen la nostra estructura interpretativa».

¿El llenguatge, a través del masculí genèric, és un reflex d’aquests estereotips de gènere? ¿Trobo la resposta en la intervenció d’Eulàlia Lledó, doctora en Filologia romànica per la Universitat de Barcelona en la Jornada ‘Visibilitzar o marcar’? ‘Repensar el gènere en la llengua catalana’, del 2010. Hi diu això: «Si els canvis en la manera en què la dona està al món configuren canvis en l’ús de la llengua, també és possible que alguns canvis en l’ús de la llengua ajudin a canviar —a ampliar— els llocs i la percepció de la dona en aquest mateix món». 

«Un 60% de les persones llicenciades són dones, però només hi ha un 4,5% d’altes directives», assegura Anna Mercadé, directora de l’ODEE i presidenta de 50a50. 

¿Com es poden trencar els estereotips de gènere amb què convivim, encara inconscientment? Cadascú amb el seu ofici: la gent del màrqueting parlem de vegades del ‘màrqueting d’impacte’ o el màrqueting ‘de guerrilla’. Són campanyes que s’associen a una acció d’impacte, per connectar la marca amb el públic a través d’una experiència sorprenent i compartida. Accions amb poc pressupost i moltes ganes. ¿I si només per un dia ho llegíssim tot en femení? Fruit d’aquestes i altres reflexions va sorgir la iniciativa ‘Un dia en femení’, des de la qual es poden ensenyar per un dia les coses que passen al món des del femení com a genèric, en lloc del masculí. Amb aquesta acció, l’Observatori Dona Empresa Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona i l’Associació 50a50, amb la col·laboració del Col.legi de Periodistes de Catalunya i la de tots aquells mitjans que s’han adherit, volem convidar-vos a una reflexió sobre la invisibilitat de les dones a través del llenguatge, amb motiu del Dia Internacional de la Dona. No per imposar el femení genèric, que seria el mateix des de l’altre costat, sinó per pensar junts nous camins cap a la igualtat. 

I acabo amb aquest suggeriment del llibre ‘Igualant’ de Mar Gaya: «Assumir la normalització del llenguatge no sexista com un valor i no com un cost»

Amb un pacte de gèneres, afegiria jo, treballant braç a braç cap a la igualtat de totes les persones, dones i homes. 

Notícies relacionades

Gràcies Neus Jordi, coordinadora de 50a50. Gràcies Gemma Bercial, Noèlia Valencia i Laura Llinàs de l’ODEE i la Cambra. Gràcies Juliana Vilert, directora d’Organització i Persones d’FGC i Mar Gaya, consultora en igualtat de gènere. Gràcies Roser Xalabarder, presidenta de l’ODEE. Gràcies Anna Mercadé, presidenta de 50 a 50 i directora de l’ODEE. Gràcies a les Conselleres, a les sòcies. Gràcies al Col.legi de Periodistes de Catalunya i a tots els mitjans que s’han adherit. I a tantes persones i entitats que treballen per canviar la percepció de la ‘marca’ dona. El 8 de març i la resta de l’any. 

¡Molt bona feina! Seguim. ’Click’. Silenci.