Comerç electrònic Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Deixar el cotxe, agafar la furgoneta

Hi haurà gent que dirà que les botigues ‘online’ venen més barat. Però el que ens estalviem sempre ho paga algú: en aquest cas el nostre planeta, que és casa nostra que som nosaltres

2
Es llegeix en minuts
Deixar el cotxe, agafar la furgoneta

Ricard Cugat

L’ésser humà és contradictori per naturalesa, però en moments de canvi de paradigma, la polarització de la nostra pròpia ment es dispara. Un exemple és, avui dia, l’assumpció generalitzada que el canvi climàtic és un problema greu contra el qual s’ha d’actuar urgentment però a canvi no volem renunciar a alguns hàbits per combatre la crisi mediambiental. 

Ja fa temps que la venda per internet genera una d’aquestes paradoxes que costa –i costarà– desenredar. En un moment en què el cotxe estava començant a perdre algunes batalles en moltes grans ciutats, en favor de més presència de carril bici i zones de baixes emissions, nosaltres, els consumidors, hem anat omplint els carrers d’altres vehicles. Una marea de furgonetes de repartiment recorre les ciutats en anades i vingudes constants per atendre les nostres «necessitats més apressants».

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

La llista dels productes més venuts en una d’aquestes grans empreses d’ ‘e-commerce’ ens hauria de fer vergonya. Fregidores d’oli, vambes de marques que tenen botigues físiques pròpies i mascaretes quirúrgiques. ¿És realment imprescindible o urgent demanar aquests productes a distància amb tot el que comporta en embalatge i transport? Hi haurà gent que s’afanyarà a dir que aquestes botigues ‘online’ venen més barat. Però pocs es paren a pensar que el que ens estalviem sempre ho paga algú: en aquest cas el nostre planeta, que és casa nostra, que som nosaltres.

Paguem, per exemple, amb menys salut a causa del soroll o el fum dels vehicles quan irònicament estàvem renunciant als nostres cotxes en favor d’altres mitjans de transport. O amb més inconvenients logístics, des de la inexistència de zones on aparcar aquestes furgonetes, que acaben envaint carrils bici i saturant carrers a base de dobles files, fins a la impossibilitat de ser a casa en el moment de la recollida, de manera que tornen a marxar carregades i ho intentaran l’endemà.

Notícies relacionades

Pot ser que un dels mals de la nostra època de grans contradiccions –per les seves enormes ruptures– sigui aquesta obligació d’immediatesa. Ho volem tot per ara mateix, disponible les 24 hores del dia i si no és així, ens frustrem. Molta gent no deu estar disposada a renunciar a aquestes plataformes de venda massiva, que clarament han arribat per quedar-se, però no ens aniria gens malament posar-hi cap perquè les nostres contradiccions no ens acabin dominant. 

El dilema es pot resoldre fent-se algunes preguntes: ¿Necessito o utilitzaré el que estic comprant? ¿Puc accedir a aquest producte al meu barri o a la meva ciutat? ¿Em fa falta realment per demà? ¿Ho podria haver planificat d’una altra manera perquè no fos urgent? ¿La diferència de preu suposa un canvi per a mi? ¿A qui ajudo amb la meva compra? ¿Quina empremta té la meva decisió? Es tracta només de prendre consciència del que fem i no deixar-nos portar per la inèrcia d’una pretesa comoditat que ens passarà factura.