Transformació Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

El futur de la fàbrica de Seat

L’estratègia del grup Volkswagen de donar mes rellevància a Cupra és un repte per a la planta de Martorell, vinculat a l’aposta pel cotxe elèctric

2
Es llegeix en minuts
El futur de la fàbrica de Seat

La planta de Seat a Martorell farà un gir que suposarà la priorització de la marca Cupra i dels vehicles elèctrics. De moment, no se sap quins són els plans de futur per a la marca generalista Seat, creada fa 70 anys. El president de Seat, Wayne Griffiths, apuntava fa poc que, ja que la proporció actual de vendes dels vehicles elèctrics (híbrids endollables i elèctrics purs) és encara discreta, s’ha decidit concentrar a Cupra l’oferta de vehicles 100% elèctrics. Per la seva banda, Seat es focalitzarà en els híbrids endollables i en els models de combustió, en aquest últim cas, mentre les normatives ho permetin. Tot i que encara siguin pocs vehicles elèctrics que es venen, les grans empreses automobilístiques dissenyen els seus plans de futur preveient que el 2030 suposaran més de la meitat de la facturació.

Cupra és una marca en auge, que ha triplicat les vendes en tres anys. Tot això podria acabar relegant Seat, una cosa que inquieta els sindicats. A més, cal considerar que els models de Cupra ofereixen un marge més gran per unitat que els de Seat, marca que aporta beneficis gràcies al gran volum de vendes. Són reveladores en aquest sentit les paraules del conseller delegat del Grup Volkswagen, Herbert Diess, a El PERIÓDICO: «El pla és mantenir els marges, més important que els volums. No lluitarem per l’últim cotxe venut». Quant al futur de la marca Seat, reflexionava Diess: «No desapareixerà. Estic buscant quin serà el seu lloc dins del grup. El president del comitè d’empresa, Matías Carnero, apuntava que l’ideal seria tenir una línia en què tant pogués produir Seat com Cupra o altres marques. Carnero reclamava a Volkswagen inversions i models nous.

Que l’estratègia de Volkswagen passi per convertir Cupra en marca de referència del cotxe elèctric i deixar Seat en una posició residual obliga a buscar un nou encaix de la mítica marca al mercat (amb productes de menor cost, per exemple). És un repte per a la fàbrica catalana, que s’ha d’adaptar per no quedar-se enrere en la transformació de la indústria de l’automòbil.

Sigui com sigui, les perspectives són il·lusionants. Seat acaba d’inaugurar un centre d’investigació i desenvolupament de bateries a Martorell, en el qual ha invertit més de 7 milions d’euros. Però molt més rellevant és que Brussel·les ha aprovat aquest mateix mes el projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica (Perte) de l’automòbil elèctric i connectat presentat pel Govern espanyol. El projecte suposa ajudes de 3.000 milions d’euros a través del Ministeri d’Indústria, més 1.300 milions d’altres ministeris. Seat es troba en la primera línia de sortida per rebre la injecció multimilionària procedent de la Unió Europea, que, si es confirma, suposarà un fort estímul a la producció de cotxes elèctrics a Martorell –on, segons la previsió, se’n fabricaran l’any que ve 440.000 unitats, malgrat el contratemps de l’escassetat de microxips– i a Landaben (Navarra).

L’aposta de Volkswagen per l’electrificació i per donar un nou impuls a les seves fàbriques a Espanya han de comptar amb l’acompanyament tant de l’administració central com de la Generalitat de Catalunya, que, d’altra banda, sempre han mostrat el seu decidit recolzament institucional a Seat. Les autoritats també s’hauran d’assegurar que la gran oportunitat que representen els fons europeus no sigui desaprofitada.