Apunt Opinió Basada en interpretacions i judicis de l’autor sobre fets, dades i esdeveniments.

Aeroport: punt i seguit

Se’ns en va l’ampliació sense la possibilitat, ni tan sols, de debatre obertament sobre la seva conveniència

1
Es llegeix en minuts
Avión despegando desde la tercera pista del aeropuerto de El Prat

Avión despegando desde la tercera pista del aeropuerto de El Prat / Ferran Nadeu (EPC)

El procés de discussió de la proposta d’ampliació de l’aeroport de Barcelona ha resultat inaudit. Des de l’inesperat anunci inicial per Aena d’una inversió de fins a 1.700 milions d’euros, a la sorprenent i contundent decisió del Govern espanyol d’ajornar el projecte durant, almenys, cinc anys. Entremig, unes setmanes en què van emergir amb tota claredat les recurrents contradiccions de la política catalana i el rebuig de part del Govern de la Generalitat i de l’Ajuntament de Barcelona. 

Així, en un clima de postureig fotogràfic, renys mutus i nul·la informació al ciutadà, se’ns en va l’ampliació sense la possibilitat, ni tan sols, de debatre obertament sobre la seva conveniència. Després de dècades reclamant insistentment, des de Catalunya, convertir l’aeroport del Prat en un ‘hub’ intercontinental, arribat el moment la qüestió s’aparca en un vist i no vist. I tan tranquils.

Notícies relacionades

Cap persona assenyada pot esperar que, en els nostres dies, una inversió d’aquestes característiques no generi incertesa. Per això, en una societat sensibilitzada com mai pel futur del planeta, una ampliació aeroportuària que, a més, afecta part d’un espai natural, demana un prolongat procés deliberatiu, obert i informat. Una discussió liderada pels poders públics, en què tinguin cabuda totes les veus i argumentacions. Només així es podran superar lectures simplistes i interessades d’un projecte tan complex com transcendental. I si, finalment, el sentir ciutadà rebutja l’ampliació, la seva decisió estarà sustentada. Però no ha sigut així.

Als catalans se’ns ha usurpat aquest debat. I no podem acceptar-ho. Per sobre de la voluntat de debatre la proposta d’Aena han prevalgut els interessos partidistes i immediats d’uns partits i uns altres. Quan, curiosament, estem parlant d’un projecte de tots i a llarg termini. Per això, res de punt i a part durant cinc anys. Punt i seguit, i al més aviat possible.