Després de la Covid

És necessari obrir l’Administració pública

Els tràmits telemàtics, sovint, són difícils de realitzar. Per tant, ara que la majoria d’activitats s’estan normalitzant, l’Administració ha d’augmentar la presencialitat.

3
Es llegeix en minuts
És necessari obrir l’Administració pública

Les últimes setmanes els indicadors referits a la Covid-19 han millorat molt. És una bona notícia. Això ha permès a la Generalitat anar flexibilitzant les mesures especials en matèria de salut pública per a la contenció de l’epidèmia. Les conseqüències en la salut de les mesures per contenir la Covid-19, sobretot el confinament, són importants, especialment en l’afectació de la salut mental. Per tant, tot i que encara s’ha de seguir amb mesures de prevenció, ja que l’epidèmia no s’ha acabat, poder anar restablint les activitats ajudarà també a millorar la salut col·lectiva.

En aquest escrit voldria fer una reflexió sobre la feina de l’Administració pública durant la pandèmia. Alguns serveis, com per exemple els sanitaris (inclosa la salut pública) o educatius, han estat oberts i treballant de forma presencial i intensiva. I s’ha de reconèixer que no ha sigut gens fàcil. Tot i que una bona part de les visites han passat a fer-se per telèfon o via telemàtica, tant la de l’atenció primària com als hospitals, els seus professionals han estat al seu lloc de treball. Lògicament, la crisi de la Covid-19 els ha esgotat. D’altra banda, s’han de recordar les polèmiques que hi va haver sobre la idoneïtat d’obrir les escoles. Ara que s’acaba el curs hem de reconèixer que la decisió d’obrir-les va ser un gran encert, entre altres coses per millorar la qualitat de vida dels menors. És important reconèixer l’esforç i dedicació de tots aquests professionals, que ho han donat tot per oferir un bon servei.  

Altres parts de l’Administració han treballat a distància. De fet, ha sigut necessari invertir grans esforços per a això, ja que la major part de l’Administració no ho havia fet mai. No teníem ni el material necessari ni estàvem preparades per fixar objectius, fer-ne el seguiment i avaluar el treball realitzat. Tampoc teníem el ‘software’ per fer tots els tràmits o reunions ‘online’, etc. I s’han fet molts avenços en pocs mesos, tot i que encara s’ha de millorar i avaluar els resultats. Hem de reconèixer que treballar a distància té avantatges, com per exemple l’adaptació dels horaris o menys desplaçaments per a les persones treballadores, però actualment també té algunes limitacions, sobretot relacionades amb l’atenció a la població.

Molts dels serveis a la ciutadania han passat a ser per via telemàtica. Sovint s’han comentat les grans dificultats per tenir accés al Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE), per poder tramitar les prestacions relacionades amb l’atur o altres temes, o per tenir accés a atencions presencials de totes les administracions a les oficines d’atenció al públic. D’altra banda, els tràmits telemàtics sovint són difícils de realitzar o fins i tot fallen els sistemes o les plataformes de connexió. Per tant, ara que la majoria d’activitats s’estan normalitzant, l’Administració ha d’augmentar la presencialitat. I hem de recordar que a la majoria de les persones que treballem a l’Administració pública no ens ha perillat el lloc de treball durant la Covid-19. És la nostra obligació fer més accessibles els nostres serveis.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

Voldria posar un exemple referit a les vacunacions, que il·lustra l’afectació dels serveis ‘online’. Al nostre país, la vacunació davant la Covid-19 és una política per a tota la població i gratuïta, però s’ha d’aconseguir cita a través d’un lloc web. A Barcelona hem observat que hi ha desigualtats importants en la població vacunada per zones de la ciutat. Les àrees de més baix nivell socioeconòmic han arribat a tenir unes cobertures inferiors de fins a 30 punts de percentatge. I una de les possibles explicacions és l’existència de barreres digitals, de manera que no tota la població té el mateix accés al món digital i precisament la més desfavorida és la que ho pateix més. Per pal·liar aquestes desigualtats s’han fet diferents accions, entre d’altres s’han instaurat 24 punts presencials de recolzament per obtenir cita per a la vacunació als barris amb més baixos percentatges de població vacunada.

Ara que fins i tot s’obrirà l’oci nocturn, no queden arguments per tenir serveis públics sense presencialitat. L’Administració ha de donar servei a la ciutadania i, per fer-ho a ple rendiment, és necessari que la Generalitat de Catalunya permeti reobrir el que no ho està, seguint les mesures de prevenció. Esperem que sigui al més aviat possible.