Editorial

Protecció a la vorera o perill a la calçada

No és forassenyat plantejar si un altre tipus de balises comportaria menys riscos que els blocs de formigó en carrils arrabassats al trànsit a Barcelona

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp54833348 barcelona 08 09 2020 bloques de cemento que sirven para prot200908210833

zentauroepp54833348 barcelona 08 09 2020 bloques de cemento que sirven para prot200908210833 / FERRAN NADEU

La decisió de guanyar espai per a vianants, bicicletes i patinets a Barcelona, i que estigués disponible quan es va aixecar el confinament estricte, difícilment podia realitzar-se amb altres criteris que els utilitzats: amb mesures reversibles, econòmiques i immediates. Desplegar infraestructures definitives potser hauria estalviat part de les crítiques a l’estètica o la precarietat de senyalitzacions a força de pintura, pilons o tanques flexibles o portàtils. Però aquestes intervencions dures haurien d’esperar que es consolidin els nous usos.

Amb tot, una de les tàctiques d’aquest urbanisme provisional, instal·lar blocs de formigó en carrils arrencats al trànsit, ha acabat en mans de la fiscalia després de la denúncia d’un advocat. El debat sobre si ocupen espai considerat vorera o calçada delimitarà el recorregut legal del plet. Però sobre el que no hi ha d’haver dubtes és en la seva seguretat. Tot i que a les vies limitades a 30 km/h qualsevol xoc probablement serà conseqüència d’una infracció, les mesures de seguretat passiva a la via pública estan disposades precisament per minimitzar les conseqüències quan alguna cosa falla. I no és forassenyat plantejar si un altre tipus de balises podrien comportar menys riscos.