03 d’ag 2020

Anar al contingut

Editorial

Seat sí que aposta pel futur

La voluntat d'invertir en el desenvolupament de vehicles elèctrics és la clau per no perdre el tren de la reconversió del sector

Seat ha anunciat aquest dimarts la inversió de 5.000 milions d’euros entre aquest any i el 2025 destinats a projectes d’R+D per al desenvolupament de nous vehicles en el seu centre tècnic, especialment elèctrics, i a la renovació d’equips i instal·lacions a les plantes de Martorell, Zona Franca i el Prat de Llobregat. L’anunci de Seat adquireix més rellevància si tenim en compte el context en què es produeix: a només unes setmanes de la comunicació del tancament de les tres fàbriques de Nissan a Catalunya; en un moment de crisi econòmica i social provocada per la pandèmia del coronavirus, i en plena reconversió del sector de l’automòbil per dues raons, per la brutal caiguda de vendes durant el confinament i per la necessària transició que ha d’abordar per abandonar progressivament els vehicles de gasolina i dièsel per passar a les solucions híbrides i, en definitiva, al cotxe elèctric.

El president interí de la marca del grup Volkswagen, Carsten Isensee, successor provisional de Luca di Meo, que va fitxar per Renault després d’un excel·lent treball a Seat, va demanar l’ajuda de les administracions públiques, tant del Govern central com de l’autonòmic, per fer possible que el mercat del cotxe elèctric creixi i faci possible la seva producció a Martorell. I per a això és imprescindible que s’inverteixi més en infraestructures per a la recàrrega dels vehicles –una de les raons que frena la compra dels cotxes elèctrics perquè els punts de recàrrega són encara escassos– i en energies renovables. Va demanar també incentius per a la venda d’aquest tipus de vehicles, amb un preu elevat fins ara per a molts potencials compradors.

Com la majoria dels països europeus, el Govern espanyol ha llançat un pla d’ajuda al sector automobilístic que assoleix la inversió de 3.750 milions d’euros en tres anys, dels quals 350 milions van destinats a l’impuls del mercat. El president de Seat es va mostrar d’acord amb el pla, que «va en la direcció correcta perquè beneficiarà tota la cadena de valor», però va demanar més incentius, com els ja esmentats.

Amb tots aquests anuncis, i el ja confirmat de la fabricació del model Cupra Formentor a Martorell, Seat assegura la continuïtat de la fàbrica del Baix Llobregat i els llocs de treball, una decisió transcendental en temps d’incertesa al sector. A la tranquil·litat no ha contribuït tampoc la reafirmada voluntat d’alguns ajuntaments de continuar afegint traves al trànsit urbà de vehicles: una disjuntiva que precisament la progressiva adopció de tecnologies no contaminants hauria de conciliar.

El sector de l’automòbil és fonamental per la seva aportació al PIB i per la quantitat de llocs de treball que crea, entre directes i indirectes. La presència del cotxe ha de ser perfectament compatible amb la idea que les ciutats promocionin altres mitjans de desplaçament dels ciutadans, a peu, en transport públic –que dista molt de ser satisfactori–, bicicleta, patinet o altres vehicles no contaminants.