19 d’oct 2020

Anar al contingut

EVOLUCIÓ DEL MÓN EDITORIAL

¿Mercado Libre? Doncs juguem a la llibertat

¿Mercado Libre? Doncs juguem a la llibertat

Isabel Sucunza

Potser ha arribat el moment que llibreries i segells independents ens repleguem i que la nostra feina es torni territorial

Un dels primers senyals que la darrera crisi ens ha canviat l’hem notat a casa quan en assabentar-nos que, a l’Argentina, el grup editorial Planeta havia començat a vendre llibres directament a la plataforma digital Mercado Libre, el primer que hem pensat ha estat: "Bé, fan el que poden".

Una de les coses més aparatoses que ha suposat aquesta crisi ha estat el tancament durant setmanes dels llocs de venda de tota mena de productes. Rere aquests llocs de venda sempre hi ha una empresa que fabrica la mercaderia. Si en temps de crisi el més lògic que pot fer un fabricant és buscar les vies, com més millor, perquè el seu producte arribi al consumidor, perquè no hauria de ser així en temps més o menys normalitzats?

Campi qui pugui

Quan algú s’interessa per la feina dels llibreters, una pregunta recurrent que ens solen fer és com ens afecta Amazon (i qui diu Amazon podria dir Mercado Libre), com l’hi plantem cara. La resposta que s’espera a aquesta pregunta sempre és una queixa, un lament. La majoria de les llibreries de nova fornada, però, van néixer quan tot allò ja existia i crec que cap ni una es va plantejar amb el seu model de negoci la intenció de plantar-li cara a cap gegant. Crec que ni tan sols la nova Ona Llibres, que presenta entre les seves línies de negoci el projecte una plataforma de venda digital, pensa Amazon en aquests termes de competència ferotge: tot el camí que Amazon ha obert abans és el que dota de sentit a això que Tatxo Benet vol fer ara, de fet.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

El que fa el Grup Planeta quan decideix vendre directament els seus llibres a Mercado Libre és intentar salvar-se ell mateix en tota la seva dimensió. Les independents, editorials i llibreries, ens hem de salvar nosaltres mateixes també. Planeta té els mitjans de comunicació, la banda ampla i la infraestructura per arribar al gran públic, d’acord; les independents el que tenim és que som moltes amb accés directe al públic i l’avantatge de la recomanació de tu a tu. Potser és el moment d’arreplegar-nos i que la nostra fenia es torni territorial (crec que la iniciativa de Benet tira bastant per aquesta banda); potser no ens interessa ser al mateix barco que una empresa que no dubta a tirar pel dret deixant a la cuneta desenes d’empreses col·legues del sector.