#Yomequedo

La nova campanya de Correus s'apunta al debat de l'Espanya buidada

2
Es llegeix en minuts
undefined51580636 graf6978  madrid  04 01 2020   el diputado de teruel existe 200104185655

undefined51580636 graf6978 madrid 04 01 2020 el diputado de teruel existe 200104185655 / Juan Carlos Hidalgo

L’empresa pública Correus ha llançat un nou producte dedicat a promocionar el comerç online, especialment pensat per a petites i mitjanes empreses, preferentment del sector agrícola, de l’alimentació tradicional, de l’artesania, etc. En un exercici del que els experts en comunicació ara denominen «newsjacking, la campanya per promocionar aquest nou servei l’han plantejat com una resposta als reptes del que ara anomenem l’«Espanya buidada», un assumpte de plena actualitat gràcies al protagonisme que ha tingut en el nou Parlament el partit Terol existeix, sorgit al seu torn d’una campanya de comunicació dels moviments socials en aquelles latituds. Alguns diran que el newskjacking o segrest de notícies és una forma d’oportunisme però en realitat respon a un fet més profund com és entendre la comunicació com una conversa més que com un sermó. És el pas dels mitjans a les xarxes i a les plataformes. Dels missatges unidireccionals i dels temaris controlats a la interacció que pressuposa escoltar abans que parlar i entrar en la vida de la gent quan i com ella vol no quan i com les empreses o les institucions necessiten. 

Notícies relacionades

La campanya i el concepte #Yomequedo de Correus respon certament a un dels grans reptes que han assolit prou urgència per alimentar una vicepresidència del nou Govern d’Espanya: la demografia, ja que la natalitat és pel terra i la urbanització del territori sembla imparable. En aquest context, el que fa la campanya de Correus no és cap altra cosa que plantejar la digitalització com un nou instrument de reequilibri territorial. L’aposta presenta elements molt suggeridors. Per exemple, el pervers comerç electrònic té justament en la desintermediació una oportunitat per fer competitius determinats productes gairebé artesanals que no tenien cap oportunitat d’accedir a les xarxes de distribució basades en el volum de vendes i que obligaven a transportar abans de vendre. Aquest nou servei també permet impulsar la descentralització d’un altre tipus d’empreses sempre que a l’Espanya buidada trobin el talent que necessiten. Per a això seria també interessant que altres instàncies de l’administració plantegessin sistemes de formació online que ho asseguri. I ho podrien fer aprofitant-se, en aquest cas per bé, del diferencial del cost de la vida als diversos territoris amb salaris justos alhora que competitius.

Les empreses públiques no estan de moda, però cal reconèixer que la més gran d’Espanya ha sabut amb aquest projecte adaptar-se als temps. Primer entenent, per exemple, l’auge d’Amazon com una oportunitat i no com una amenaça. Si a determinats territoris competeixen, en d’altres cooperen precisament perquè el caràcter públic de Correus l’obliga a donar un servei postal universal, un mandat que, a través de campanyes com #Yomequedo, el que fan és convertir-lo en factor de creixement en lloc d’aplicar-lo com un llast.