Editorial

IAG enforteix l'aeroport de Barajas

La compra d'Air Europa per part del grup d'Iberia i Vueling també té les seves implicacions en el 'brexit'

1
Es llegeix en minuts

581e5b1f-7d1d-4471-acc3-35f72de18c0c-hd-web / periodico

La compra d’Air Europa per part del grup IAG –propietari de British Airways, Iberia i Vueling, entre altres aerolínies– és una de les grans operacions del sector del transport aeri, per volum (1.000 milions d’euros) i pels objectius que persegueix. IAG ha anunciat que vol convertir el seu ‘hub’ o centre d’operacions de Madrid –ja hi és amb Iberia– en un «veritable rival» per als quatre ‘hubs’ més grans d’Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres-Heathrow i París-Charles de Gaulle. La integració d’Air Europa en el hólding reforçaria la seva posició al corredor entre Europa i Llatinoamèrica. No obstant, falta l’aprovació de les autoritats de competència, que han d’analitzar les posicions de domini que poden resultar de l’adquisició. Així mateix s’haurà d'estar atent davant de les repercussions sobre els treballadors i els usuaris.

La unió de les dues principals aerolínies espanyoles, Iberia i Air Europa, crearia unes sinergies que permetrien millorar la competitivitat de Barajas en els vols internacionals. En aquesta ocasió, no per una estratègia centralitzadora de la política d’infraestructures del Govern central sinó per una aposta empresarial, Madrid guanyaria pes dins del sistema aeroportuari espanyol, mentre que Barcelona-el Prat, segona instal·lació en nombre de passatgers, malgrat els seus esforços a incorporar rutes de llarg radi no acaba d’enlairar-se com a autèntic ‘hub’ internacional. Quant als vols dins d’Espanya, l’impacte també serà rellevant, ja que IAG ostentaria a prop del 70% del mercat nacional, que lidera Vueling. 

Una qüestió no menys important és el paper del ‘brexit’. Perquè una companyia pugui operar vols dins de la UE ha d’estar controlada per capital comunitari. Una sortida del Regne Unit sense acord podria comprometre el negoci d’IAG, i la compra d’Air Europa reorganitzaria la seva estructura accionarial davant d’aquesta eventualitat. Correspon ara a les autoritats espanyoles, britàniques i europees analitzar que aquesta complexa operació respecti totes les normes, sense perjudicar els ciutadans.