LA CLAU

Patinets sediciosos

La resposta als problemes de la circulació d'aquests vehicles elèctrics arribarà tard i malament si no aborda l'ús de la via pública

1
Es llegeix en minuts
undefined49359345 barcelona 07 08 2019 sociedad barcelona patinetes electricos190912190050

undefined49359345 barcelona 07 08 2019 sociedad barcelona patinetes electricos190912190050 / ELISENDA PONS

No farem aquí cap inventari de les barbaritats vistes i patides a Barcelona en mans dels genets de patinets elèctrics. Són moltes i recorden tot el viscut amb les bicicletes quan van començar a ser una mica més que un toc exòtic en l’asfalt. Tenim un problema i l’Administració ha optat, de moment, per amenaçar amb una resposta que es limitarà a la prevenció i reparació del mal causat per la circulació d’aquests vehicles.

El tinent d’alcalde de seguretat, Albert Batlle, va aixecar la veu per reclamar a Trànsit que obligui els conductors de patinet a estar matriculats i degudament assegurats. El departament dirigit per Pere Navarro, pendent encara de treure una reglamentació sobre aquests vehicles, sembla que ha recollit el guant i obligarà, a més, a portar casc i armilla reflectora.

Aquestes mesures, fins i tot necessàries, denoten un dels problemes de la gestió de la mobilitat moderna en grans ciutats com Barcelona. L’Administració respon però no proposa. Per molt que corrin en l’elaboració de normes reguladores, la resposta arribarà tard i malament si només es basa en la persecució del presumpte infractor. En aquest cas, com en molts d’altres, la societat va molts quilòmetres per davant de la llei.

Notícies relacionades

En la fulgurant irrupció del patinet elèctric ha faltat una reflexió seriosa i sense concessions a la galeria sobre l’ús de la via pública. ¿Per què poden compartir carril les bicicletes i els patinets elèctrics si la seva velocitat límit potencial és tan diferent? ¿Per què encara hi ha a Barcelona carrils bici en superfícies per on passen vianants, com la Gran Via i molts trams de la Diagonal?

Al final, si el debat s’afronta amb un mínim coratge polític, s’arribarà al nus gordià. ¿Quin espai s’ha de reservar al cotxe i al transport públic en els carrers d’una gran ciutat? Si aquest tema es planteja seriosament algun cop, riguin vostès de les bufetades que hi ha hagut pel tramvia per la Diagonal.