Anar al contingut

La pressió del 'like'

La mala reputació

JUAN LUIS ROD

La mala reputació

Ricard Ustrell

Una nit d’estiu, en un restaurant de Barcelona, havent pagat, el cambrer em va preguntar si volia respondre una enquesta de satisfacció del servei. Va demanar-me que li fes una bona recomanació perquè “li anava la feina”. En aquell cas només havia de marcar una cara vermella o verda però en altres ocasions m’he trobat en haver de posar estrelles o respondre preguntes. És l’anomenada economia reputacional, un entorn on les empreses tenen en compte l’opinió del client per millorar els serveis però que, alhora de la veritat, en el cas d’alguns negocis, serveix de pretext per acomiadar personal o endurir encara més les condicions laborals.

Entretots

Publica una carta del lector

Escribe un post para publicar en la edición impresa y en la web

Les puntuacions repercuteixen directament als treballadors i poques vegades son analitzades per l’empresa per fer una millora o renovació real del servei. Així ho denunciava fa poc CCOO a La ventana de Carles Francino on explicaven, a més, que hi ha gent que ha sigut apartada dels serveis telefònics per tenir accent sudamericà. Les enquestes haurien demostrat que la majoria de gent té més confiança quan l’atenen amb un accent més central. Una discriminació il·legal, per cert.

A Estats Units, on el servei és en la majoria de casos bo, molts dels seus treballadors no tenen contracte i viuen de propines. La pressió cap a ells és tant alta que finalment es reverteix la situació, de la precarització a la supervivència, renuncien als seus drets en benefici a un servei. I sembla que aniríem cap aquí. Hi ha col·lectius que reclamen un mecanisme que protegeixi el treballador d’aquesta pressió amb l’anonimat, per exemple. Però el capitalisme- ara també reputacional- no sembla estar disposat a canviar-ho: el culpable és el treballador.

Quan visito el Motel del senyor Subirós o l’Hispània de les germanes Reixach quedo fascinat pel servei. És d’una qualitat humana i professional excel·lent. Quan els hi pregunto què tenen per dinar responen: ’coses bones’. I tenen raó. Fan que m’oblidi de posar-los 5 estrelles a Tripadvisor. No els hi cal. Tenen bona reputació.

Temes: Tripadvisor