Crispació entre partits

La negativitat del debat polític

Les campanyes centrades en les crítiques a les personalitats dels oponents poden tenir forts efectes desmobilitzadors

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp45595128 madrid  24 10 18  sesion de control al gobierno en el congre190703193025

zentauroepp45595128 madrid 24 10 18 sesion de control al gobierno en el congre190703193025 / JOSE LUIS ROCA

Ho estem veient aquests dies en les negociacions entre Sánchez i Iglesias, però no són un fenomen exclusiu de les últimes setmanes. El debat polític tendeix a tenir un focus molt negatiu. Els atacs i les acusacions són més comuns que els discursos propositiusque lloen el projecte propi. Els polítics surten de forma regular a utilitzar el seu temps en antena per explicar els errors, les fallades i les deficiències dels oponents, més que a proposar les seves propostes i fortaleses.

Aquest fet, molt típic de totes les democràcies, sembla justificar-se pelbiaix de negativitat de les nostres ments. Un biaix que faria que ens fos més fàcil recordar les informacions negatives que les positives. De manera que seria més fàcil que recordéssim els motius per votar un candidat si s’han presentat en termes de com de dolents són els altres, que si es presenten en positiu. De fet, alguns estudis demostren que els votants poden percebre els missatges negatius com tant o més útils que els positius.

Notícies relacionades

No obstant, que els missatges i crítiques a l’oponent puguin arribar a ser útils no implica que no tinguin els seus riscos ni que sempre funcionin. L’evidència que sosté els seus efectes no és irrefutable ni aplicable a tots els contextos. Com va demostrar Young Ming en un estudi publicat el 2014, les campanyes negatives centrades en les crítiques a les personalitats dels oponents i no les seves propostes poden tenir fortsefectes desmobilitzadors. L’efecte informatiu dels missatges negatius pot desaparèixer i generar, en comptes d’això, alienació i frustració.

Els nostres polítics, per tant, farien bé de vigilar el to i el contingut dels seus missatges. Especialmentaquells que necessiten nivells de participació altsno es poden permetre un debat de to excessivament amarg i allunyat del que els ciutadans consideren informatiu. El biaix de negativitat serveix perquè recordem millor els missatges, però també genera emocions negatives cap a la política, difícilment contrastables.