Anar al contingut

Anàlisi

De productes orgànics a productes de proximitat

De productes orgànics a productes de proximitat

Anna Torres Lacomba

El fet que s'eliminin intermediaris permet que el preu final acabi sent més reduït

Els consumidors socialment responsables, tant amb ells mateixos (adquirint marques saludables), com amb l’entorn (produccions que minimitzen la contaminació), han estat disposats a pagar un plus per a comprar productes etiquetats com a "orgànics".

El creixement en els darrers anys d’aquest segment del mercat s'ha vist per a moltes grans empreses com una oportunitat de negoci, fet que ha generat que grans multinacionals s’hagin apuntat al carro en la comercialització d’aquest tipus de producte: l’evidència és que abans, per comprar aquests productes, havies d’anar a una botiga especialitzada i ara els trobes al lineal de moltes grans cadenes de distribució.

Alguns investigadors, en els seus treballs de recerca (com ara Zepeda i Deal), recullen testimonis de consumidors que consideren que la compra de productes locals és un pas més enllà, en relació als productes orgànics, controlats aquests darrers en molts casos per grans multinacionals.

En el cas concret de productes frescos de proximitat, els aspectes socials que el consumidor valora recauen tant sobre el propi consumidor, al poder accedir a productes de més qualitat (al ser més frescos, resulten ser no només més saludables, sinó alhora molt més saborosos); sobre la comunitat, al donar vida econòmica al teu poble o ciutat i sovint a gent coneguda, i també sobre l’entorn (disminuint la contaminació generada al tenir una logística més curta).

Paral·lelament, observem un increment del tipus d’oferta d’aquests productes de proximitat, ja no limitats a la categoria "fruita i verdura", les més comunes als seus inicis, sinó present en altres sectors primaris: podem anar a buscar vedella ecològica a casa del mateix productor, on comprovarem que es treballa amb cicle tancat (exemple http://www.ramaderiajorditorres.net/ a l’Alt Maresme), i comprar el peix directament al pescador, que ofereix una cistella variada en funció de la pesca del dia (exemple https://laplatjeta.net/ca/ a Barcelona).

Carn, peix, llet, formatges, mel... cada cop son més les categories que presenten alternatives que treballen amb aquest model. Ademés, tal i com comentàvem a l’inici, si en el cas dels productes orgànics el consumidor els associa a un preu més elevat en relació amb els que no ho son, no és així amb el producte de proximitat, ans al contrari.

El fet que s’eliminin intermediaris permet que el preu final acabi essent més reduït. Això sí, ¡el que no podem demanar és, per exemple, una cistella que inclogui maduixes tot l’any! L’oferta s’ajustarà a la temporada, en funció del sector. Si sumem al mercat un altre factor, i és l’esforç de promoció per part d’entitats públiques amb campanyes com "Vine a pagès" (https://benvingutsapages.cat/), on es gestiona un cap de setmana de portes obertes arreu de Catalunya, permetent a la gent descobrir, tastar i gaudir de les diferents alternatives de proximitat, sí que podríem dir que, dins del consum responsable, estem davant una evolució cap aquesta filosofia social d’intercanvi.

Temes: Alimentació