Anar al contingut

Mercat en expansió

Netflix i altres subscripcions digitals

Netflix i altres subscripcions digitals

Carmina Crusafon

L'oferta d'entreteniment digital creix i competeix per aconseguir una part del nostre temps i despesa personal

Des de l’arribada de Netflix, l’entreteniment digital està vivint una època de creixement. En els últims mesos s’ha anat ampliant l’oferta perquè les grans empreses de Hollywood també volen participar d’aquest mercat. Aquesta competició està molt centrada als Estats Units, però el seu abast serà global. Analitzem què està passant des de tres punts de vista: l’oferta disponible, l’impacte en la nostra despesa i temps personal, i la importància del desplegament de la tecnologia del 5G.

Les ofertes d’entreteniment digital creixen

Netflix ha transformat el mercat audiovisual. La seva oferta marca la dinàmica i els patrons de consum global. En el primer trimestre del 2019, tenia més de 158 milions de subscriptors a tot el món. D’aquests, 62 milions eren dels Estats Units. La seva oferta és atractiva perquè el seu catàleg es composa de producció original i de tercers. El seu èxit està atraient a altres empreses a explorar aquest sector.

En aquests moments el mercat ja compta amb una oferta múltiple en què també es troben Amazon Prime Video i HBO com a competidors globals de Netflix. A més, Disney i Apple han anunciat que llançaran els seus serveis d’entreteniment digital la pròxima tardor a Amèrica del Nord. L’oferta de Disney es dirà Disney + i oferirà contingut nou i existent de les marques més populars de la companyia, inclosos diversos programes de Marvel Studios, una sèrie original de 'Star Wars' anomenada 'The Mandalorian', així com continguts de Pixar, documentals de National Geographic, i clàssics animats com 'Aladdin' i 'Bambi'. Però el major valor diferencial serà el seu preu. Costarà 6,99 dòlars al mes, o la meitat del que Netflix cobra pel seu paquet bàsic als Estats Units.

Apple també ha entrat en aquesta carrera per oferir serveis digitals d’entreteniment. No es coneixen encara molts detalls de la seva proposta. El que sí que se sap, perquè ho van anunciar en un esdeveniment ple d’estrelles, és que invertiran mil milions de dòlars en producció original. La companyia està treballant en projectes amb alguns dels noms més importants de Hollywood, com Oprah Winfrey, Reese Witherspoon i Steven Spielberg. Un altre estudi de Hollywood, WarnerMedia del grup AT&T, que és l’empresa matriu de CNN, i NBCUniversal, també llançarà aquest tipus serveis a finals d’aquest any.

Davant d’una oferta tan àmplia, la clau està en saber quins factors són determinants per a la decisió del consumidor per donar d’alta la subscripció. Els estudis indiquen que hi ha diversos elements que influeixen: la confiança i afinitat de la marca amb el futur client; l’exclusivitat dels continguts i el servei de l’atenció al client.

Despesa i temps personal

Hi ha dos factors addicionals que tenen un protagonisme especial abans de prendre la decisió final de compra. Aquests són el preu del servei i la disponibilitat de temps lliure per a consumir-lo. Quant al primer, la pregunta que es planteja és ¿quants diners vull gastar? Si analitzem l’oferta actual d’entreteniment digital, la forquilla de preus va entre els 7 euros i 15 euros mensuals, amb modalitats variades de continguts i pantalles disponibles. Un aspecte que es té en compte en la decisió és si s’ofereix un temps de prova gratis (normalment d’un mes) i si es pot cancel·lar en qualsevol moment.

La segona pregunta per plantejar-se és la següent: ¿tinc temps disponible? L’oferta de pel·lícules i sèries creix de forma exponencial, però el dia continua tenint 24 hores. El consum d’entreteniment digital creix a costa de les hores de son. Els estudis indiquen que als Estats Units el consum mitjà per dia de Netflix ja és d’1 hora i 36 minuts i que normalment els mil·lennistes consumeixen una mitjana de 5 episodis.

El 5G: el detonador del consum mòbil

Si l’escenari d’oferta digital ja li sembla molt complet, no és res amb el que vindrà en els propers anys. El desplegament de la tecnologia 5G permetrà oferir aquest tipus de continguts de forma habitual a qualsevol dispositiu mòbil. Aquestes connexions seran molt ràpides i d’alta capacitat. Donaran la possibilitat d’oferir serveis de realitat virtual i augmentada en espais ara mateix inimaginables. Això, a més, tindrà un gran impacte directe en sectors com l’entreteniment i els videojocs.

La pregunta final que es planteja serà ¿tindrem temps per a tot això? Malgrat els avenços tecnològics digitals, hi ha una cosa que no canvia. Segueix vigent la màxima clàssica: el temps és or.