Anar al contingut

IDEES

Un gran dilema moral

Un gran dilema moral

Ramón de España

El comandant Lars Koch, pilot de l’Exèrcit de l’Aire alemany, és enviat a interceptar un avió comercial amb 164 persones a bord que ha sigut segrestat per uns terroristes, que pretenen estampar-lo contra un estadi de futbol on hi ha 70.000 espectadors. Davant la negativa dels terroristes a deposar la seva actitud, el comandant Koch dispara un míssil contra l’avió i aquest cau enderrocat sobre un camp de patates. Ha optat pel que ell creu que és el mal menor, però la justícia no pensa el mateix i el porta a judici. Aquest judici compon la totalitat de 'Terror', la primera obra teatral de Ferdinand Von Schirach (Munic, 1964), que aquí ha publicat la seva editorial habitual, Salamandra.

La primera incursió al teatre de Ferdinand Von Schirach s’ha representat a més de 20 països.

Von Schirach és un advocat que un bon dia es va llançar a l’escriptura amb excel·lents resultats. El seu primer llibre de relats –inspirat en casos en què havia participat–, 'Crims’, era una meravella d’austeritat i precisió que no descuidava el costat humà de les històries que se’ns narraven. El seu següent llibre de contes, 'Culpa', també estava molt bé. Va flaquejar una mica amb la seva primera novel·la, 'El caso Collini', però va recuperar el pols amb la segona, 'Tabú'. La seva primera incursió al teatre s’ha representat a més de 20 països, tot i que no em consta que a Espanya puguem disfrutar imminentment d’aquest privilegi. També el llibre ha passat bastant desapercebut, tot i que plantegi un dilema moral molt interessant i ho faci amb l’habitual calidesa freda del seu autor, un home capaç de dotar d’ànima la prosa més burocràtica (de veritat que no sé com ho aconsegueix). Jo mateix l’he tingut setmanes a sobre d’una taula perquè sempre tenia alguna cosa més urgent per llegir, o això creia jo. Me'l vaig emportar a Madrid fa poc perquè necessitava un llibre que em durés dues nits i, després de llegir-lo, a vegades encara em sorprenc donant voltes a la desaventura ètica del comandant Koch.

Com que Von Schirach converteix els espectadors de 'Terror' en jurats per un dia, la funció compta amb dos finals, depenent de si el respectable ha considerat que Lars Koch era culpable o innocent. En una època en què tot ha de ser divertit, 'Terror' és d’una serietat absoluta i està trufada de cites de grans filòsofs, però no és una obra per a estudiosos: qualsevol espectador amb un sentit moral de l’existència pot sentir-se interpel·lat.

Temes: Teatre