LA RODA

El gran calaix de sastre

La llengua evoluciona amb l'actualitat, no sempre com ens agradaria

Es llegeix en minuts
El gran calaix de sastre

Vet aquí un article per buidar una mica el calaix de sastre. No he llegit La màgia de l’ordre, el best-seller de Marie Kondo, però m’han explicat de què va: se suposa que si ordenes la teva vida exterior, la interior també se’n beneficiarà. Per això és aconsellable, un cop l’any, fer neteja i oblidar-se d’aquells retalls de diari i notes que fa temps que arrossegues. Si no han trobat el seu lloc fins ara, potser és perquè no donaven prou joc. O potser eren massa complexos per liquidar-los en una columna. Aquest calaix de sastre, doncs, guarda sobretot anotacions de tipus lingüístic...

L’ús i abús de la paraula gran a les xarxes socials, per exemple, tan donades al menyspreu però també a la hipèrbole. Ara tothom ha de ser “gran”: el gran Miguel Noguera, la gran Natalia Ginzburg, el gran tomàquet raf. Ja no n’hi ha prou de ser algú i prou. Si no et consideren gran, malament rai.

L’ús esbiaixat del concepte “quilòmetre zero”, que en realitat vol dir producte de proximitat, però cada cop és més relatiu: l’entrecot de vedella de Galícia, per exemple, ¿és de quilòmetre zero a Barcelona? Hi ha restaurants que creuen que sí.

L’ús de metàfores mèdiques en el món de la política, com ara la del “cordó sanitari”, que des de Ciudadanos van aplicar contra el Procés i ara es replica contra Vox. Es comença parlant de cordó sanitari i de seguida tindràs algun beneit que et demanarà que “desinfectis” els que no pensen com ell.

Les discrepàncies de la població a l’hora d’acomiadar-se en els correus electrònics. És a dir, el grau de confiança que va de les “cordialment” als “petons”, passant per les “salutacions”, “records” “salut” i “una abraçada”. Ah, i la nova moda: acomiadar-se amb un “seguim!”, o més aviat “seguim!!!”.

Et pot interesar

La desaparició d’allò que se’n deia “correu comercial”, i que els repartidors feien servir com a contrasenya per entrar a l’edifici i omplir les bústies de publicitat no desitjada.

Són mostres que la llengua evoluciona amb l’actualitat, no sempre com ens agradaria, i segur que el 2019 portarà més exemples. Seguim!!!

Temes:

Idiomes