Editorial

Qualitat davant el descens del turisme

La caiguda en nombre de visitants ha quedat en part compensada per l'augment de despesa dels viatgers

1
Es llegeix en minuts
zentauroepp44846988 barcelona 31 08 2018 turistas y consumo fotografia albert be180831181942

zentauroepp44846988 barcelona 31 08 2018 turistas y consumo fotografia albert be180831181942 / ALBERT BERTRAN

La tendència a la baixa de turistes a Espanya ha quedat confirmada. Per primera vegada des del 2010, l’estiu ha tancat sense arribar al límit de turistes. La caiguda estava prevista. De fet, els rècords dels anys anteriors s’havien aconseguit pel declivi d’altres països competidors, en especial Turquia, Tunísia i Egipte. La recuperació d’aquests mercats, contra els quals és pràcticament impossible rivalitzar en preu, explica la corba descendent en la qual hem entrat.

Els números són preocupants, ja que a ningú se li escapa que estem parlant d’un sector fonamental per a l’economia espanyola, però les xifres també mostren una altra cara de la moneda més encoratjadora, ja que el descens en nombre de visitants ha quedat en part compensat per l’augment de despesa dels viatgers. L’aposta per un turisme de qualitat és el gran desafiament. Per superar el turisme ‘low cost’ és necessari traçar una estratègia basada en l’enteniment entre el sector públic i privat, en la segmentació del turisme i en l’oferta d’atractius que vagin més enllà de les platges. Gastronomia, natura i cultura són alguns dels focus als quals s’ha de prestar més atenció. Una gestió intel·ligent i sostenible del turisme no només pot evitar la seva cara més depredadora, sinó que contribueix a generar riquesa en el territori i reduir les desigualtats. Potser el descens de visitants sigui l’espoleta per treballar en la direcció més satisfactòria per al conjunt de la societat.