19 d’oct 2020

Anar al contingut

Al comptat

Una cosa és la família i una altra el negoci

Una cosa és la família i una altra el negoci

Agustí Sala

A mesura que creixen les branques en el tronc comú, si no ho fan en ordre (acords, protocols, sortides a borsa...), tot pot acabar en desastre

La que probablement és una de les grans fortaleses d’una empresa familiar, la unió de parentiu i el sentit de pertinença, pot convertir-se alhora en una de les seves pitjors amenaces. L’emotivitat  i els sentiments fruit d’aquestes relacions de consanguinitat es transformen, de vegades, en una arma de doble tall. Si succeeix a les societats anònimes, en les quals no predominen els parents, com no ha de passar quan existeixen vincles familiars entre els protagonistes. 

I és que quan en una companyia familiar no perfilen i separen completament família, negoci i gestió, en algun moment es desencadenen les batalles o les preguntes com “¿Per què ell i no jo?” o “Per què tu i no ell?”. Llavors es viuen episodis dolorosos, com ara quan la majoria dels fills estan en contra del pare, com va passar a Eulen; o en contra de la mare, com a l’empresa de galetes Gullón, encara que finalment van firmar la pau. Tampoc en gegants com L’Oreal no s’han lliurat d’aquestes disputes.

És per això que al món de les companyies familiars circula una dita una mica apocalíptica: “Padre bodeguero, hijo caballero y nieto pordiosero”, afirma. I el que descriu de manera tan il·lustrativa són les dificultats que passen aquestes empreses a l’arribar a la tercera generació, encara que de vegades els problemes poden sorgir abans per prevalença de l’emotivitat sobre la raó. En tot cas, a mesura que creixen les branques a partir del tronc, si ho fan sense ordre (acords, sortides a borsa...) tot pot acabar en desastre. I més quan es passa de germans plens de gelosia o malavinguts a nebots, cosins... 

L’últim gran exemple és, ara com ara, el conflicte viscut a El Corte Inglés. S’ha resolt, de moment, amb el cessament de Dimas Gimeno i el nomenament d’un president, el cinquè de tota la seva història, Jesús Nuño de la Rosa, que no té per primera vegada vincles de sang amb les famílies propietàries.

Professional i gran coneixedor de la casa al ser un dels protagonistes de l’èxit de la filial Viajes El Corte Inglés, ha gaudit de l’aval de Marta i Cristina Álvarez, les filles del president mort Isidoro Álvarez, que va elegir-lo com a successor; així com del suport de la majoria del consell d’administració.

Ara haurà de procurar que regni la pau entre les branques familiars (una tasca àrdua). I tot això sense distreure’s ni perdre de vista la competència d’un colós com Amazon, la reducció del deute del grup o la possible sortida a borsa de la companyia.

La moral és que una cosa és la família i una altra el negoci, encara que puguin anar plegats. Cal aplicar-la. I com més aviat millor.