LA RODA

La via intocable

Si s'organitzés un concurs per trobar el pitjor carrer de Barcelona, la Via Laietana tindria moltes possibilitats d'ocupar el primer lloc.

1
Es llegeix en minuts
Retencions de trànsit a la Via Laietana de Barcelona. /

Retencions de trànsit a la Via Laietana de Barcelona. / / DANNY CAMINAL

Si s’organitzés un concurs per trobar el pitjor carrer de Barcelona, la Via Laietana tindria moltes possibilitats d’ocupar el primer lloc. No té ni bona mobilitat en cotxe, ni en bici, ni a peu. No és un bon lloc per passejar, ni per comprar. Els índexs de contaminació i soroll es disparen i afecten els pocs veïns que encara hi viuen i que també pateixen les manifestacions que tradicionalment han escollit aquesta via per fer sentir les seves reivindicacions. És el que té viure al carrer de la històrica comissaria de la policia i que també porta a la Catedral i a la plaça de Sant Jaume.

Miniautopista urbana

La Via Laietana també ha rebut la pressió turística. Ha sumat hotels i és una de les tres artèries que, juntament amb la Rambla i el Paral·lel, comuniquen l’Eixample amb el mar. Cap de les tres opcions no garanteix rapidesa, però la Via Laietana és l’opció preferida per als taxistes. És una miniautopista urbana. Entre setmana, zona de pas i trànsit laboral, el cap de setmana es converteix en el corredor de la paella.

Notícies relacionades

La Via Laietana és un embús permanent, però, tot i així, els set projectes que els diferents governs han posat a sobre de la taula s’han quedat en això, en projectes. Ni Hereu, ni Trias, ni de moment Colau, s’hi han decidit. ¿Per què ningú no s’atreveix a arreglar una cosa que no funciona i que posa de molt mal humor als que la utilitzen? Via Laietana no es pot empassar més cotxes. És com abocar un cubell d’aigua a un desguàs obstruït. Per molt que ens hi entossudim, no se l’empassarà. En aquest carrer no es pot entrar amb bisturí, es necessita una cirurgia més invasiva i assumir que l’única decisió efectiva serà impopular.

La solució passa per cedir part de l’espai a veïns, taxis, bicis i autobusos públicsi obligar els particulars a baixar a la platja utilitzant altres rutes, com la Ronda Litoral. Circular amb cotxe per Barcelona hauria de ser cada vegada pitjor, només així es demostrarà que realment s’aposta per reduir el vehicle privat. Fer una superilla en plena Via Laietana. ¡Això sí que tindria mèrit!

Temes:

Urbanisme