21 febr 2020

Anar al contingut

LA CLAU

#esborrarFacebook

DADO RUVIC (REUTERS)

#esborrarFacebook

Olga Grau

La manera com Mark Zuckerberg ha gestionat la crisi de Facebook dona una idea de quant poder es troba en mans d'uns incapaços o uns superbs. I les dues coses són molt perilloses

La crisi reputacional en què està immersa la companyia és majúscula i amenaça la resta de gegants tecnològics per proximitat. La pregunta del milió és: ¿Com van poder escapar al control de Facebook les dades de 50 milions de nord-americans per anar a parar a mans d’una empresa que les va utilitzar per manipular els votants en les eleccions presidencials dels EUA el 2016?
L’escàndol ha fet emergir una realitat que espanta. Facebook va aconseguir l’any 2017 la xifra rècord de 2.000 milions d’usuaris actius en un món en què hi ha censada una població de 7.500 milions, de la qual uns 3.500 milions tenen accés a internet. Al voltant d’un 60% dels internautes de tot el planeta fan servir aquesta xarxa i li confien els seus gustos, les fotos de fills, amics i família, els seus missatges més íntims a través de les aplicacions de Messenger i de WhatsApp. Les dades amb què compta aquesta empresa, cedides pels mateixos usuaris a canvi de poder disfrutar d’un servei que es percep com a gratuït, tenen més valor que el petroli si es gestionen adequadament, com s’ha vist.

Poden servir per segmentar audiències, per llançar missatges fets a mida, per manipular audiències, per guanyar unes eleccions o, per què no, per crear un clima favorable a una guerra. L’empresa tecnològica ha gestionat aquesta crisi amb un silenci que ha durat cinc dies des que va esclatar el conflicte.

Finalment, ahir Mark Zuckerberg va decidir donar la cara i ¿endevinen què va fer? Va penjar un comunicat insubstancial a la seva pàgina de Facebook: «Nosaltres també cometem errors». La manera infantil i irresponsable amb què s’ha afrontat aquesta crisi, sense donar la cara en persona, sense oferir una roda de premsa, sense respondre als requeriments de les autoritats europees ni dels EUA, dona idea de quant poder està en mans d’uns incapaços o d’uns superbs. I les dues coses són molt perilloses. El mateix Brian Acton, cofundador de WhatsApp, l’empresa de missatgeria que Facebook va adquirir l’any 2014, va tuitejar dimarts: «És l’hora d’#esborrarfacebook». I molts l’han seguit.