Salut i medi ambient a Barcelona

Podem salvar vides

Reduir el 5% dels principals elements contaminants evitaria la mort de 60 persones l'any

3
Es llegeix en minuts

Barcelona sempre ha estat una ciutat lluitadora, una ciutat inconformista que aspira a superar-se constantment. Una ciutat que vol viure millor i d’una manera més justa; ho ha demostrat en moltes ocasions. Com que és una ciutat complexa, no tots els reptes s’han entomat amb el mateix ritme, i en ocasions les administracions no han escoltat prou les demandes ciutadanes.

Al nostre entendre un dels reptes que no han estat prou prioritzats fins als darrers anys han estat les polítiques que beneficien la salut, no ja l’atenció sanitària (aquesta també insuficientment dotada), sinó les polítiques públiques que afavoreixen les condicions de vida que promocionen la salut i disminueixen la malaltia, i fan possible que la ciutadania tingui una salut que permeti gaudir d’una bona qualitat de vida.

Entre les noves polítiques de salut pública en el cas de Barcelona cal destacar aquelles vinculades amb el model urbà i en particular amb la contaminació. Una ciutat més agradable per caminar o per desplaçar-se en bicicleta, per exemple, és una ciutat que ajuda a posar fre a l’epidèmia d’obesitat i els seus impactes sobre la salut. Una ciutat més silenciosa disminueix l’estrès i la irritabilitat, millora la salut mental i facilita el descans amb una millor qualitat del son, etc. 

Però si hem de destacar un factor amb especial impacte directe sobre la salut la prioritat no pot ser cap altra que la lluita contra la contaminació atmosfèrica. I més encara perquè afrontar aquest tema de manera prioritària ja és un clam entre les persones que viuen a la ciutat. Per sort tenim grups de recerca a la ciutat de primer nivell que han estudiat el problema en profunditat, sabem per exemple que aquest 'assassí invisible' produeix centenars de morts prematures l’any a Barcelona, o que influeix negativament en el desenvolupament cognitiu dels infants, accentua els problemes respiratoris, i pot generar càncers i malalties cardiovasculars. Sabem també que afecta especialment col·lectius vulnerables com els nens i les nenes i amplis segments de la gent gran.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Sabent el nivell del problema, no actuar de manera decidida no és una opció, per això ja estem desplegant un conjunt de mesures estructurals per atacar el problema des de l’arrel (més transport públic, més bicicletes, més zones pacificades, millor distribució de mercaderia, etc.). Després d’un any de treball intens aquests dies hem presentat la Zona de Baixes Emissions de l’àmbit de la ronda de Barcelona, que és una zona –que cobreix tota la ciutat i parcialment els quatre municipis de l’entorn-- on els vehicles més contaminants no podran circular. Comencem la seva aplicació de manera immediata, a partir de l’1 de desembre, aplicant-la als episodis de més alta contaminació per NO2 els dies laborables –de dilluns a divendres--, de 7 a 20 hores, als turismes de benzina anteriors a l’any 2006, als turismes dièsel anteriors al 2000 i a les furgonetes anteriors al 1994. I ho fem aportant alternatives al transport en vehicle privat: reforçant el transport públic, amb una tarifa específica i reduïda pels dies d’episodi, i una targeta que permet substituir els vehicles més contaminants per tres anys de transport públic gratuït. És una mesura innovadora a la ciutat, no a la resta d’Europa, on ja s’aplica en diferents versions a més de 230 ciutats.

Esforç compartit

Notícies relacionades

Les restriccions que ara són puntuals els dies de més alta contaminació aniran evolucionant els propers anys i seran permanents a partir de l’any 2020. Suposarà un esforç tant per a l’Administració –que haurà de continuar reforçant les alternatives de mobilitat-- com pels ciutadans, però és en l’àmbit de les mesures estructurals on hi ha més a guanyar. Segons les darreres dades de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, una reducció mitjana anual d’un 5% en la concentració dels principals contaminants atmosfèrics evitaria cada any la mort de més de seixanta persones. O reduir la contaminació per PM2,5 per sota de la recomanació de l’Organització Mundial de la Salut estalviaria més de mil persones cada any un quadre respiratori que els portaria a urgències.

Comencem doncs un camí amb les Zones de Baixes Emissions, que ens ha d’ajudar a lluitar contra la contaminació i a millorar la salut de la ciutadania. Sabem que és un canvi i un repte, però també som conscients que comptem amb una ciutadania implicada i preocupada per la problemàtica, i que quan Barcelona decideix treballar junta, no hi ha qui l’aturi.