24 febr 2020

Anar al contingut
La reacció digital davant el terror

La reacció digital davant el terror

Antoni Gutiérrez-Rubí

Atemptar a la Rambla és, a més de buscar un dolor amb acarnissament inimaginable, un acte contra la diversitat humana i la seva convivència

El brutal atemptat terrorista, que ha sembrat de cadàvers i pànic els carrers de Barcelona Cambrils, ha tingut un seguiment extraordinari a les xarxes socialsBarcelona amplia la tràgica llista de ciutats que han patit atemptats similars recentment. Però el d'ahir té elements singulars que han provocat un seguiment a les xarxes diferent.

La Rambla representa l'esperit de la ciutat: el seu cosmopolitisme internacional, la seva diversitat cultural, la seva identitat popular. És el carrer més antagònic al fonamentalisme. No hi ha cap altre carrer com aquest al món. Atemptar a la Rambla és, a més de buscar un dolor amb acarnissament inimaginable, un acte contra la diversitat humana i la seva convivència. La Rambla és un espectacle, sempre, d'una riquesa social única. És el poder del vianant que es fusiona amb l'entorn fins a fer de l'espai públic un espai fonamentalment humà. Colonitzada avui pels turistes, és un dels carrers més fotografiats de Barcelona. Aquestes serien algunes de les claus de la reacció a les xarxes. 

Dir Barcelona és somriure. Durant molts dies plorarem. Però, de nou, recuperarem la nostra identitat

Diversitat excepcional

Presència internacional. La Rambla és avui un caòtic passeig ocupat per personatges extravagants, famílies amb nens, alegres grups de joves 'low cost' i jubilats creueristes amb bermudes. Un atemptat a la Rambla és un atemptat que afectaria moltíssims turistes de nacionalitats diferents. L'impacte mundial estaria garantit. Al carrer més popular, més turístic i més internacional de la ciutat. La llista de víctimes i ferits reflectirà, molt probablement, una diversitat excepcional. Els terroristes ho sabien: terror als carrers, commoció a les xarxes globals.   

Fotografies i vídeos garantits. La Rambla és un plató permanent per als 'selfies' i per al safari fotogràfic de records estereotipats. Un atemptat aquí garantia una repercussió a les xarxes instantània, incontenible, com així va ser. Lamentablement, moltes persones van captar imatges de la tragèdia i altres les van compartir de manera irresponsable a les seves xarxes. La viralitat estava garantida, el morbo depredador provocaria el segon terror, aquesta vegada digital. Encara que la reacció cívica i la repulsa a compartir continguts de la tragèdia està creixent entre els usuaris. Malgrat la tragèdia, és el millor.   

Passió per Barcelona. En els últims 25 anys, des dels Jocs fins a l'actualitat, la ciutat s'ha projectat al món com mai, malgrat les seves dues exposicions internacionals el 1888 i el 1929. És la ciutat preferida pels turistes internacionals. Tothom vol venir a la nostra ciutat, i moltes persones ja tenen un record inesborrable del seu pas per la ciutat. L'atemptat ha impactat íntimament en l'experiència viscuda o desitjada. Les xarxes han reflectit aquesta passió per Barcelona, i han generant molts continguts de forta vinculació personal. Això ha sigut determinant per a l'impacte a les xarxes.

Resposta solidària

La marca Barcelona. La resposta solidària amb la ciutat ha sigut immediata, però ha demostrat, una vegada més, que Barcelona no té una marca visual inequívoca. Durant moltes hores la gràfica del 'time line' ha combinat variacions 'kitsch' de mosaics amb imatges turístiques, també diversos i anodins 'sky lines' de la ciutat, passant per tota mena de logotips de BCN amb crespons, fins a una versió remasteritzada de l'immortal logo d''I love NY' de Milton Glaser, però amb el nostre panot de la rosa de Barcelona dissenyat per Josep Puig i Cadafalch. Barcelona no té un símbol clar, però ha afavorit la creativitat dels usuaris. Aquí tenim, sens dubte, una gran mineria d'idees i percepcions. 

Opinió exprés

I ara Barcelona

Jesús A. Núñez Villaverde

Codirector de l'Institut d'Estudis sobre Conflictes i Acció Humanitària (IECAH).

Les policies digitals. Una vegada més, la Policia Nacional, la Guàrdia Civil i els Mossos d’Esquadra han sigut els comptes més compartits a les xarxes socials. No només pel caràcter útil de la seva informació, sinó per la qualitat dels seus continguts i la seva comprensió del que significa la cultura digital. L'agraïment, també, per la seva feina a les xarxes hauria de ser unànime. En dies com ahir es comprèn com, per exemple, el compte de Twitter de la Policia Nacional és el més valorat del món.

Amics per sempre

Barcelona és una ciutat estimada com poques. Dir Barcelona és somriure. Durant molts dies plorarem. Però, de nou, recuperarem la nostra identitat. La font de Canaletes farà honor a la seva tradició perquè tornin tots els que han vingut, els que se n'han anat terroritzats o pensen a visitar-nos. Els esperem. Amics per sempre. Això sí que s'ha de compartir.