La polèmica sobre les 'mares de lloguer'

El feminisme i el cos de la dona

L'oposició organitzada a la gestació subrogada es basa en prejudicis ideològics o morals

4
Es llegeix en minuts
zentauroepp34503387 mas periodico claudia ram rez est  embarazada de siete meses170519200501

zentauroepp34503387 mas periodico claudia ram rez est embarazada de siete meses170519200501

Un grup de dones –encara que s’hi entremescla algun home– eleva el volum dels crits cada vegada que alguna parella o alguna persona sola entra per la porta de l’Hotel Weare de Madrid. Els que hi arriben posen una cara a mig camí entre la sorpresa i el temor. No havien comptat amb les feministes. Ells només volen informar-se sobre la gestació subrogada. Són persones, heterosexuals, homosexuals a vegades, que tenen la il·lusió i l’esperança de ser pares o mares.

    

Era el 7 de maig, que va ser quan va tenir lloc a l’hotel la fira sobre gestació subrogada Surrofair 2017. Les feministes pertanyien a la Xarxa Estatal Contra el Lloguer de Ventres (RECAV, per les seves sigles en espanyol) i havien portat infructuosament la fira davant la justícia al·legant que les mares de lloguer no són legals a Espanya.

En les fotografies s’observa dues activistes despullades de cintura amunt, amb lemes pintats als seus cossos –com No es ven o No es lloga–, al capdavant de la protesta. És una cosa que estranya, que recorrin als seus pits per atraure l’atenció dels periodistes i dels mitjans de comunicació. Utilitzen els seus cossos, d’alguna manera els mercantilitzen, el mateix que retreuen a les mares per substitució (o ventres de lloguer, dit despectivament).

    

Més enllà de la perplexitat, no tinc gran cosa a dir sobre el fet de despullar-se per cridar l’atenció. Tampoc és l’objecte d’aquestes línies. S’ha d’admetre que aparentment guarda coherència amb les reivindicacions feministes sobre l’avortament. Reivindicacions que s’han condensat en l’eslògan Nosaltres parim, nosaltres decidim.

    

I aquí un arriba a una segona paradoxa, a una segona estranyesa. Si, segons proclamen, la dona ha de poder decidir quan es tracta de l’avortament –circumstància dramàtica i que implica posar fi a una futura vida–, ¿per què, en canvi, no ha de poder quan del que es tracta és de generar una nova vida?

    

Intento fer un exercici d’empatia. És a dir, posar-me en la pell de feministes com les que protestaven a Madrid. Examino els arguments. Un dels més repetits és que la majoria de mares de lloguer –i els intermediaris i les clíniques– cobren per aquest servei, encara que existeix també la subrogació altruista. No em convenç, encara que intueixo l’estereotip darrere d’aquest element. Elles imaginen gent rica i poderosa, amb molts diners (en els països on està permesa la subrogació pot costar al voltant de 60.000 euros), que, gairebé per capritx, vol comprar un fill. A l’altre costat, una persona obligada per la pobresa i la mala sort a fer una cosa com a mínim repugnant. L’exministra González-Sinde esgrimia justament el risc d’explotació de les dones fa uns dies a EL PERIÓDICO per oposar-se a les mares de lloguer.

    

Les feministes contràries a la subro­gació –entenc que existeixen les que hi són indiferents o favorables– no demanen, al revés del que podria semblar lògic, que l’Estat faci assequible la subrogació per a persones amb pocs recursos. No exigeixen, com sí que fan sistemàticament amb l’avortament, que la subrogació sigui lliure i gratuïta. O que l’Administració reguli aquesta pràctica per protegir tant els adults com, sobretot, els nens.

    

Volen la prohibició. Punt final. I que es persegueixi, fins i tot, els que informen de com funciona la gestació subrogada, permesa en altres latituds, com els Estats Units, el Canadà o Grècia.

    

En certa manera, la reacció d’aquests col·lectius feministes davant les mares de lloguer és similar a la que tenen davant la prostitució. Consideren que la manera més fàcil i efectiva d’afrontar el problema és la mà dura, sacrificant alegrement la llibertat de les persones. Decreten que les dones no han de poder prestar serveis sexuals –és igual que vulguin o no vulguin– ni tampoc han de poder, en el cas del qual avui parlem, actuar com a mares per substitució. En canvi, s’han de donar facilitats i protegir la llibertat de qui desitja avortar.

    

Notícies relacionades

Tot plegat costa molt d’entendre si no s’inclouen en l’equació creences o prejudicis ideològics o morals. Sobre ells, no obstant, pot dir-se ben poc. Tothom té els seus, a vegades sense saber molt bé ni com ni per què.

Les creences i prejudicis, per la seva pròpia naturalesa, poden donar lloc a curioses combinacions, a curioses fraternitats. És el que passa aquí. Contra la prostitució i la subrogació, les feministes radicals i els sectors religiosos més tancats es manifesten sorollosament des de la mateixa vorera. No obstant, si optem per canviar de terç i ens posem a parlar de l’avortament, llavors els religiosos es queden on estan, però les feministes corren a situar-se a la vorera contrària.