09 jul 2020

Anar al contingut

OPINIÓ

Els rastres que deixem

Josep-Francesc Valls

Convenientment tractats els rastres que deixem per tot arreu, les empreses ens els tornen convertits en ofertes que s'hi ajusten

La indústria aeronàutica va prendre la decisió d’invertir en la construcció d’avions de més capacitat, i va frenar bruscament les investigacions per augmentar la velocitat dels aparells. Això passava en la dècada del 2000, després de seguir el rastre d’infinitat de dades emmagatzemades ('data'). El creuament de dades intel·ligents va permetre descobrir que un nombre més gran de passatgers per vol seria més rendible que arribar abans als aeroports, com així ha passat. Des del 2014, el grup de moda Inditex ha invertit en la seva seu central a Arteixo (Galícia) uns 1.000 milions d’euros en el seu centre tecnològic per disposar d’una tecnologia pròpia que li permeti complir amb la missió d’avançar-se a la moda i crear dissenys nous: és a dir, fabricar el que li demanen els clients.
    

Els grans fabricants aeronàutics i Inditex formen part del 13% de les empreses globals que afirmen utilitzar intensivament el 'big data' ('Forbes', 30 desembre del 2016). Han trencat amb el vell concepte de direcció que consistia a produir primer i vendre després al millor preu possible, i han abraçat els processos tecnològics per ajustar la quantitat, les especificitats, el preu i el moment de compra desitjats pels consumidors.

Predicció i anticipació

Convenientment tractats els rastres que deixem per tot arreu, les empreses ens els tornen convertits en ofertes que s’hi ajusten. Redueixen costos, afinen més i poden rebaixar els preus. Es tracta de processar convenientment la informació obtinguda a través de les dades, que provenen de sensors, servidors, xips, programes de fidelització, targetes de crèdit, comptes corrents, diàlegs en xarxes socials, 'followers'…., per conèixer els gustos, produir el màxim de ràpid possible i anticipar-se.
    

Amazon ha patentat un sistema basat en mètodes predictius d’historial de compra i d’hàbits del consumidor que li permet avançar l’enviament abans que el client l’encarregui. Per la seva part, Walmart –amb els seus deu clústers de clients– prediu el moviment dels seus compradors per acomodar els lineals. L’ús dels 'big data' i els 'smart data' ha canviat la manera de fer negocis, així com també sectors com la sanitat, la política, l’educació, la innovació ('Big data: a revolution that will transform how we live, work and think', Cukier i Mayer-Schonberger, J. Murray Publishers, 2013).
  

 La revolució actual no se situa en el trasllat de les ofertes a la xarxa, malgrat que falten moltes pimes. La revolució consisteix a establir el valor de canvi i la confidencialitat de les dades que oferim gratuïtament;  a seleccionar els 'data', i les tècniques d’anàlisi; en la fiabilitat dels algoritmes; i en el desenvolupament de tot l’aparell jurídic que requereix l’ús posterior dels resultats obtinguts. I més enllà d’aquestes grans qüestions actuals, es requereix aprofundir en les derivades econòmiques, laborals –la robotització està aquí mateix– i socials que generen els nous models productius.