LA RÀTIO

Eficient

L'eliminació de les ajudes del PIVE ha sascsejat el mercat de cotxes usats

1
Es llegeix en minuts

L’auge de les vendes de cotxes amb més de 10 anys no es deu ni als venedors de cotxes usats ni al Govern. Del PIVE llançat el 2012 i prorrogat per la pressió dels fabricants fins al juliol passat destaquen les vocals: I d’incentiu i E d’eficiència. Incentivar la venda de cotxes retirant els menys eficients. Així es justifica una primera alteració de preus perquè el cotxe usat té un preu orientatiu fixat en el BOE. Suportable mentre estava vigent l’objectiu principal:mantenir els llocs de treball i preservar el medi ambient (abans de conèixer-se la gran trampa dels programes de mesurament de les emissions).

Però era previsible l’aparició de dos mercats més: l’especulador de cotxes usats «no aptes per circular» sinó per cobrar subvenció; i ara que ningú els vol, a intercanviar entre particulars (verdaders o camuflats), i per tant cau la venda de cotxes nous, la seguretat viària i la protecció mediambiental. ¿Nou? En absolut. Una de les obres més emblemàtiques sobre el funcionament dels mercats la devem a George Akerlof, que el 1970 va analitzar el complex mercat de cotxes de segona mà (lemons en anglès, trastos), cosa que li va valer ni més ni menys que el premi Nobel d’Economia el 2001.

Temes:

Cotxes