LLARG TERMINI

¿Com va crear Google l'equip de treball perfecte?

2
Es llegeix en minuts

Fa més de cinc anys Google es va obsessionar per trobar la fórmula màgica per dissenyar l'equip de treball perfecte. El gegant tecnològic, especialista a extreure pautes de comportament a través de l'anàlisi de grans quantitats de dades, va començar a aplicar la seva tecnologia per identificar patrons en els seus equips.

A través del seu departament d'operacions de persones (existeix, no és ciència-ficció), va estudiar que sovint dinaven juntes determinades persones, quins trets compartien els bons caps d'equip, si els membres eren amics o no fora de la feina, si es replicaven determinats trets. No van ser capaços d'identificar pautes comunes.

Alguns equips molt exitosos estaven integrats per persones que es relacionaven fora de l'oficina, altres també brillants per professionals que mai socialitzaven quan s'acabava la jornada, altres combinaven els treballadors més intel·ligents amb altres que ho eren menys, mentre que altres grups molt eficients reunien perfils mitjans. ¡Impossible trobar un patró!

Aquí va ser quan Google va començar el projecte AristòtilAristòtil, que va reunir psicòlegs, sociòlegs, enginyers analistes per estudiar més de 180 equips de treball. Aquesta vegada es van centrar a analitzar les normes informals que regeixen en els grups de treball, que seria la cultura que es crea en un equip de manera informal. La conclusió de Google va ser que els grups més eficients i productius són aquells en què gràcies al líder d'equip s'ha creat un ambient de seguretat i tranquil·litat. Tan senzill com que els membres participen en la mateixa mesura en els debats i les reunions aportant els seus punts de vista i idees perquè senten que seran escoltats i respectats pel grup.

Notícies relacionades

El fet que una firma tecnològica utilitzi tants recursos i dades per arribar a la conclusió que l'empatia, la confiança i, per tant, la comunicació que es genera i l'intercanvi d'informació són clau perquè les persones treguin el millor de si mateixes no deixa de ser una paradoxa. I els polítics que ens governen (o que estan en funcions) n'haurien de prendre nota. Les últimes dades del mercat laboral a Espanya mostren no solament una pujada de l'atur al mes d'agost, cosa incomprensible en plena campanya turística rècord, sinó també un increment dels contractes temporals, per hores, per dies, per setmanes.

Els treballadors, gràcies a les reformes laborals del PSOE i del PP, se senten cada dia més insegurs als seus llocs de treball i viuen sota l'amenaça contínua de la no renovació del seu contracte o de l'acomiadament exprés. Hi ha qui creu que un mercat laboral insegur tensiona les persones a guanyar-se cada dia el seu lloc. Però la realitat és que les empreses que tenen èxit, com Google, fa temps que escolten els seus treballadors. I això també és vàlid per als països. Haurien d'escoltar els seus ciutadans.

Temes:

Ocupació Google