LLARG TERMINI
Les entranyes del poder
Imaginin-se una empresa amb més poder que molts Estats amb 597.800 empleats directes i diversos milions de manera indirecta. Una multinacional amb uns beneficis anuals que sumin 11.068 milions d'euros, amb una facturació de 202.458 milions d'euros (superior al PIB de Catalunya, 199.786 milions d'euros, i una mica inferior al de Dinamarca, 257.753 milions).
Una companyia participada en un 20% per un país que és la quarta economia mundial després dels Estats Units, la Xina i el Japó, i que a més a més dicta les normes que regeixen la Unió Europea. Una empresa que lidera un sector industrial que suposa el 20% de les exportacions d'aquest país.
Aquest gegant es diu Grup Volks-wagen, la seva seu està situada a la ciutat alemanya de Wolfsburg, a les seves entranyes hi ha marques com Porsche, Lamborghini, Volskwagen, Audi, Skoda i Seat, i és l'autor del frau més important perpetrat a la indústria de l'automòbil després de reconèixer la manipulació sistemàtica i massiva de com mínim 11 milions de cotxes a tot el món per maquillar les emissions dels seus motors dièsel.
L'escàndol és tan majúscul que l'única manera d'entendre com s'ha pogut enganyar la societat durant tants anys llançant fums contaminants a l'atmosfera per sobre del permès a costa de la salut i la butxaca dels contribuents és recórrer a la teoria de la conspiració al més elevat nivell.
La Comissió Europea (CE) ha reconegut que des del 2010 sospitava que el sistema de proves d'emissions no era fiable, però va decidir fer la vista grossa. El Govern alemany, accionista del consorci, també va mirar cap a una altra banda. Alguns proveïdors, com la també firma alemanya Bosch, han reconegut que ja van alertar d'aquests sistemes de trucatge en diverses ocasions. Els sindicats que estan al consell de supervisió del conglomerat industrial també callen perquè la seva prioritat ha sigut sempre els llocs de treball per sobre de l'ètica.
El paper que estan tenint les autoritats europees és revelador. Brussel·les no només no ha estirat les orelles a Alemanya sinó que no ha iniciat cap investigació formal amb el pretext que és competència dels Estats membres. Tampoc és casualitat que l'escàndol s'hagi descobert als EUA, on les institucions encarregades d'investigar les males pràctiques són més agressives que a Europa, però on existeix un poderós lobby capitanejat per General Motors i Ford el mercat del qual està sent fortament atacat pels dièsel alemanys. El Volks-wagengate no s'ha destapat per casualitat i tristament serveix per recordar com els tentacles de poder creen i oculten la corrupció amb la complicitat de tothom.
