1
Es llegeix en minuts

Qui ho havia de dir, les Memòries trobades en una furgoneta, de Joan Lluís Bozzo, apareixen quan tot just comencem a constatar la possibilitat d'una segona transició. No tan sols, ni potser sobretot política. El director de Dagoll Dagom, partidari de baixar un graó en comptes d'enfilar-se al pedestal que s'ha guanyat, no practica en absolut la nostàlgia ni pretén revisar el passat, sinó endreçar-lo, explicar-se'l, fer-lo reviure a partir dels quatre primers espectacles de la companyia, els mítics No hablaré en clase, Antaviana, Nit de Sant Joan Glups! Del final imminent de la dictadura fins al desencant, just al cap d'un any d'obtenir el PSOE la seva primera i més esclatant majoria absoluta.

La memòria de Bozzo és rellevant perquè és la primera, però encara ho és més per la qualitat i senzillesa del retrat, per l'exactitud i fidelitat del mirall stendhalià que desplaça al costat del camí comú. Encara que no ens dediquéssim al teatre, érem i vivíem així, amb un esperit de provatura, incertesa i estrena que tot seguit es va diluir en el campi qui pugui de la recerca de la seguretat. Avui parlem molt d'innovació, però ai de qui qüestioni el pòsit solidificat i establert.

Ara que tot just inaugurem un altre cicle, o enterrem abans d'hora el que encara no s'ha mort, ens cal encetar una reflexió sobre el paper de la cultura, que Bozzo propicia, encara que s'abstingui de plantejar-lo sinó és en la formidable càrrega del subtext que la seva memòria transporta i ens implanta.

Notícies relacionades

Fa 40 i 30 anys, la cultura ens definia, ens configurava, ens criticava i ens corregia, en un exercici col·lectiu que, no gaire més tard, a l'època de les seguretats, vam bandejar, per incòmode.

¿Serem capaços de reobrir la ment i les emocions, de reformular-nos, amb la creativitat cultural com a protagonista? O és que tan sols han de canviar els que han abusat tant del seu poder que no tenen cap raó per deixar de ser com són?