La ràtio

1
Es llegeix en minuts

En la gramàtica tradicional, una preposició ha d'anar sempre acompanyada d'una altra paraula per donar-li un significat dins d'una oració. En l'àmbit de la indústria i l'exportació la cosa es complica. Sempre, és clar, per culpa de les argúcies de la llengua anglesa. Des que la majoria de grans fabricants europeus i dels EUA van decidir que per abaratir els seus productes s'havien d'instal·lar a la Xina i des d'allà forçar la caiguda d'ocupació i salari als seus països respectius, es va obrir pas la distinció entre el made in i el made by. Els defensors de les marques de prestigi -amb els seus professors addictes a les escoles de negocis- es van adonar més tard que la gent seriosa compra productes de marca europea no només per preu.

Una dada rellevant i poc coneguda que recull avui aquesta secció és que els cotxes de VW que surten de Martorell i de la Zona Franca -Nissan es mereixeria un reconeixement especial per la seva rectificació tan exitosa dels últims tres anys- tenen molt bona acollida als EUA. Són vehicles fets a (in) Espanya per (by) grans fabricants globals. També passa amb altres marques amb fàbrica a Espanya. Vendre als EUA és un èxit europeu i no només per la paritat de divises. Un èxit que neix a l'Europa compartida.