Intangibles

Una visió miop de l'empresa

2
Es llegeix en minuts

És comunament acceptat que qui crea ocupació i fa créixer l'economia és l'empresa. L'Estat com a solució a l'atur o al desenvolupament econòmic ja ha passat a la història. El paper de l'empresa és cada vegada més rellevant: gairebé tots treballem en alguna empresa (gran o petita), cobrem un salari, i gairebé tot el que utilitzem és perquè ens ho ha venut una empresa.

Donat aquest enorme impacte (sigui bo o dolent) és important tenir una idea clara del que ha de ser i no ser una empresa. I és aquí on, en la meva modesta opinió, es produeixen errors, des de ja fa molt.

La majoria de teories i llibres sobre empresa emfatitzen que l'objectiu de l'empresa ha de ser maximitzar el benefici per a l'accionista. I jo els responc que en l'empresa hi ha molts treballadors que hi comprometen almenys 8 hores diàries, més esforç, il·lusió, creativitat...

L'accionista tot just ha posat uns diners en unes accions que ni se'n recorda quan les va comprar. És obvi que el nivell de compromís amb l'empresa és més alt el de l'empleat que el de l'accionista. ¿Com és possible que sigui l'accionista l'objectiu fonamental de l'empresa?

Si l'objectiu és maximitzar el benefici, l'assumpte és fàcil, com més puguis collar empleats, proveïdors i clients, millor, tot i que et pots quedar sense empresa en poc temps. Aquesta visió de l'empresa respon molt al curt termini, i per tant és miop: només hi veu bé de prop i no hi veu bé de lluny.

L'èmfasi en el benefici de l'accionista és conseqüència de la teoria financera moderna, d'origen gairebé exclusivament anglosaxó, amb un postulat simple: «L'inversor és un ésser racional que intenta maximitzar la seva utilitat»; en llenguatge pla, l'inversor és un paio llest que es vol forrar. Observem que la teoria financera moderna no parteix de l'empresa sinó de l'inversor. Un mal principi. Si el centre de tot és l'inversor, l'objectiu lògic de l'empresa serà maximitzar el seu benefici.

Notícies relacionades

La tradició empresarial a Europa té un enfocament diferent: l'empresa és un lloc d'esforç comú de directius, empleats, capital i feina, amb l'objectiu de prestar un servei als clients, a la comunitat, i al desenvolupament de les persones. Moltes empreses familiars a Espanya i a Europa (també als EUA) tenen aquesta arrel i, gràcies a Déu, segueixen mantenint aquesta missió. A Alemanya, per exemple, els empleats formen part del comitè d'administració de l'empresa.

Però el fet és que quan una empresa creix i no dic res si cotitza a la borsa, es veu mediatitzada per aquesta teoria predominant als mercats: la maximització del benefici. I això porta greus conseqüències. Els llibres de text de finances i empresa haurien de canviar i presentar una visió de l'empresa més dirigida al desenvolupament de les persones, compatible amb guanyar diners.