Pantalles

2
Es llegeix en minuts

Fins fa poc, les audiències es dividien per targets d'edat, hàbitat, sexe i classe social. Així s'establien els millors procediments per fer arribar missatges i productes al públic que potencialment es volia. Però dins dels molts canvis que el nou panorama digital comporta, avui dia són els comportaments davant les diferents pantalles els que estan marcant les principals estratègies dels anunciants, i aquestes es mostren amb claredat pel fet que cada generació utilitza el digital de manera diferent per consumir continguts i comprar productes i serveis. Ara la clau és distingir entre el grup dels nascuts entre el 1946 i el 1964 (entre els 51/69 anys), denominats Generació Boomer; els nascuts entre el 1965 i el 1980 (de 35 a 50 anys), que és la Generació X, i els Millennials, nascuts després del 1981 (de 18 a 34 anys). A aquests últims també se'ls coneix com a Generació I, terme que es va utilitzar per primera vegada el 1993 a la revista Ad Age per descriure els adolescents de llavors, diferents dels seus predecessors, els X. Les seves diferències es plasmen en quines són les seves pantalles preferides, com mostra Millward Brown Digital, companyia líder en el coneixement i anàlisi estratègica de marques, comunicació i mitjans. Mentre que els millennials es caracteritzen per l'adopció del mòbil; els X ho fan per combinar dispositius i ser la generació que ho usa tot (encara que per a tasques de més atenció i complexitat prefereixen l'ordinador portàtil, per a l'ús més senzill utilitzen el mòbil). Els boomers usen canals tradicionals tot i estar oberts als d'entreteniment alternatius, i segueixen marcats per ser els primers a usar de manera habitual el laptop.

Avui dia, tot i l'evident segmentació de les audiències, el màrqueting de qualsevol producte està obligat a arribar a més d'un públic demogràfic si es vol una implicació profunda d'una marca. Però exigeix discernir les preferències generacionals, segons quina pantalla comuniqui els missatges. Els Millennials passen més temps consumint contingut en plataformes com Netflix o You Tube, els Boomers se centren més en la TV tradicional i la generació X continua entre les dues tendències. Els més joves prefereixen comprar des del mòbil, però recorren al portàtil quan són productes de gran consum. La generació intermèdia, la part més gran de les seves transaccions les fan des de l'ordinador, però cada vegada més van passant-se al mòbil. Per als més veterans el PC és el mitjà preferit per buscar a Amazon o EBay. Tot mostra que a poc a poc les audiències es traslladen al mòbil, però a curt termini el mercat massiu per a activitats d'adquisició segueix depenent dels portàtils i els PC. Així, si l'objectiu d'una campanya promocional és portar el consumidor a la compra d'alguna cosa, per aconseguir-ho s'ha de garantir que la inversió en màrqueting coincideixi amb les preferències de pantalla de l'usuari. I això ara s'estudia amb generacions associades a lletres. Atents per tant a la Generació Z i les sorpreses que ens portaran. Són a tocar i l'única cosa segura és que buscaran la manera de ser diferents dels seus predecessors i tenir la seva pròpia pantalla.