pantalles

2
Es llegeix en minuts

Sembla que hi ha estat sempre, però al febrer es complirà només la primera dècada de YouTube, el lloc web d'aquest tipus més utilitzat a internet. L'empresa la van fundar Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim, dos enginyers i un dissenyador que es van conèixer treballant per a Pay Pal. Es veu que la idea va sorgir de les dificultats que van tenir els seus creadors a l'hora d'intentar compartir vídeos d'una festa a la qual van assistir. Segons Karim, van iniciar el projecte intentant crear una pàgina de cites on les persones poguessin opinar a partir dels seus vídeos, i la seva principal influència va ser la site HotorNot.com, que penjava fotos dels usuaris que rebien qualificacions d'altres usuaris. El domini es va activar el 15 de febrer del 2005 i el primer vídeo es va carregar el 23 d'abril, però el trànsit es va començar a incrementar en el moment en què els internautes van començar a enllaçar YouTube amb MySpace. L'èxit va ser tan gran que en poc temps Time Warner i Sequoia Capital van invertir en el projecte i algunes de les principals firmes del mercat van començar a llançar els seus vídeos per YouTube. Nike ho va fer amb un vídeo protagonitzat per Ronaldinho i les discogràfiques i alguns xous de tele com Saturday night live van entendre ràpidament la potencialitat de la web. Però amb l'augment d'usuaris van arribar també els primers problemes legals seriosos: altres companyies van entendre que l'ús que es feia dels vídeos violava moltes vegades els drets d'autor. Com sempre, van aparèixer els analistes visionaris. Mark Cuban, cofundador d'un servei de ràdio per internet adquirit per Yahoo, va dir que comprar YouTube era de tontos pels seus problemes legals. I llavors Google se la va quedar per 1.650 milions de dòlars. En aquell moment, 65.000 nous vídeos s'hi afegien diàriament i YouTube tenia 72 milions de visites mensuals. Universal, CBS, Sony i Warner van firmar acords amb Google per distribuir videoclips i Disney va fer una cosa semblant el 2009. El gener del 2010 va néixer YouTube Rentals, servei legal de pel·lícules per internet de pagament previ. Avui ningú dubtaria a reconèixer aquell invent per intercanviar vídeos com la tele més visitada del món. L'any passat, el mitjà online VentureBeat va encarregar a la consultora digital OpenState el rànquing dels 10 canals amb més ingressos dels que emeten per YouTube. Entre aquests n'hi ha d'infantils, com el primer de tots, DisneyCollector BR o Littlebabybum. Això demostra on està el futur consumidor; també canals musicals, com TaylorSwiftVEVO o Emimusic, confirmant així que no és la música la que ha mort, sinó el disc; canals dedicats a tràilers de pel·lícules com MovieclipsTRAILERS, perquè són les sales de cine les que agonitzen i no els films; i per descomptat canals dedicats als videojocs com PewDiePie. YouTube, que va tenir molts problemes per ser rendible en els seus inicis, des del 2010 va començar a associar-se amb grans productors de continguts i a inserir publicitat per paraules, i avui dia els analistes estimen que la meitat del mercat de la publicitat en vídeo digital als Estats Units i a Europa serà seu els pròxims anys. No està gens malament en una dècada.