INTANGIBLES

Ocupació i eines a les xarxes socials

2
Es llegeix en minuts
Classe a Barcelona Activa per buscar feina a internet.

Classe a Barcelona Activa per buscar feina a internet. / JOAN PUIG

Tant de bo el nou any porti més ocupació. Però, passi el que passi, cada vegada serà més complicat accedir com a candidat a les vacants que es puguin arribar a produir. A l'informe Cranet, elaborat per Esade i Mercer, es pot llegir que el 2014 un 69% de persones busquen feina a través de les xarxes socials davant un 3% el 2005. Encara que el boca a boca segueix sent un mètode molt utilitzat per trobar feina, cada vegada serà més necessari estar a les xarxes, i no passivament sinó de forma activa, imaginativa… i anant amb compte.

Les empreses comencen a utilitzar-les, no només per contactar amb els possibles candidats sinó també, i en combinació amb les tecnologies de la informació, com a poderoses eines en els processos de reclutament. Posicionar-se malament en aquests processos pot dificultar-hi l'accés. Vegem-ne alguns exemples.

Els ATS (Applicant Tracking System) són programes estàndard que filtren currículums a partir de criteris com l'edat i la formació. Però, si se'ls incorpora processadors de llenguatge, es refina el reclutament al permetre l'anàlisi semàntica de la nostra activitat digital. Els nostres correus electrònics, els missatges instantanis o els clics de ratolí deixen una empremta que permeten als processadors conèixer com treballem i ens comuniquem, i afecten la manera com ens cataloguen. I també el que altres opinen de nosaltres. L'eina Remarkablehire ajuda a analitzar aquestes opinions.

Si vostè viatja en el vagó silenciós de l'AVE, tot un posicionament davant la telefonia mòbil, aquesta informació, que ha deixat rastre en la seva compra del bitllet, interessa Gild, una eina que usa els avanços en comportament humà i neuropsicologia per analitzar prop de 300 variables sobre l'activitat d'una persona: els llocs on passa el temps, el llenguatge que utilitza, els projectes en què ha treballat, etcètera. Amb aquesta informació Gild elabora automàticament un perfil personal i professional.

Notícies relacionades

Estar en el lloc adequat en el moment oportú és important. La combinació de Linkedin i un geolocalitzador com Bizzonia, permet localitzar potencials empleats o ocupadors i ajudar-los a contactar físicament. Destacar entre milers de candidats i ser precís en la informació que es transmet és crucial. L'eina Vizify ajuda a integrar la informació personal que apareix en xarxes personals, i professionals, per elaborar un currículum visual que reflecteixi la personalitat i competències amb molts més detalls i atractiu que un de convencional. Pathbrite permet, al seu torn, ordenar i visualitzar totes les nostres experiències professionals o de tipus formatiu.

Estar i saber estar a les xarxes socials serà cada vegada més la condició necessària per trobar feina. S'està convertint, de fet, en una pro­fessió. I en una imposició fins i tot per a aquells que no volen entrar en el joc.