2
Es llegeix en minuts

En qualsevol reunió d'empresaris o executius d'empresa (tant si són petites com si són grans) em pregunten com veig l'economia, si espero que el PIB creixi, o s'estanqui. I quan ho pregunten, fa la sensació que el creixement del PIB és una variable aleatòria que tan aviat puja com baixa i que afecta irremissiblement les vendes de l'empresa. En definitiva, és com si l'empresa tractés de sobreviure als vaivens d'una dada capritxosa exògena, el creixement del PIB, que és la que regeix la marxa de les empreses. I no és així.

La realitat és que el PIB és com la suma de les vendes de les empreses. És a dir, el PIB és la conseqüència i no la causa que les empreses vagin bé o malament. Si les vendes de les empreses pugen, la conseqüència serà que el PIB puja i no al revés com es pensen alguns (o ens han fet pensar amb tants comentaris macro). Si el PIB baixa és perquè les empreses venen menys, tan simple com això. Això explica que el nucli central del món econòmic sigui l'empresa. ¿Com fer créixer l'economia? Doncs és senzill... senzill de dir, no de fer: s'ha d'aconseguir que les empreses venguin més. Si venen més, contractaran treballadors i amb més llocs de treball hi haurà més gent amb salari que consumeix més, i amb més consum, les empreses vendran més. I haurem entrat així en el cercle virtuós del creixement (suau i sostingut, no abrupte, que no és bo).

¿I què s'ha de fer perquè les empreses venguin més? Doncs primer de tot, fer que el mercat interior creixi, que la gent consumeixi i per a això és clau que tingui confiança i que no es parli contínuament de crisi econòmica i/o política. Si el mercat interior no és suficient s'ha de sortir a l'exterior, agafar les maletes i vendre fora (això és més costós, fa mandra, però s'ha de fer). I per vendre fora és clau que l'euro estigui barat, no com fins ara a 1,3 dòlars l'euro; hauria d'estar a 1 dòlar per euro, i per tant els productes europeus es vendrien a l'exterior un 30% més barats i n'acabaríem venent més.

Però per vendre, a més de sortir a vendre has d'anar amb un producte bo i a bon preu. Per a això els teus costos de producció han de ser ajustats (barats), tant la mà d'obra com els aprovisionaments i les despeses generals (aigua, llum, permisos, impostos, taxes, etcètera, etcètera). S'ha abaratit molt el cost de mà d'obra, però en altres costos no.

Notícies relacionades

Per últim, si hi ha més empreses noves, hi haurà més vendes i més treballadors i també amb això es crea riquesa i molta. Per tant s'ha de facilitar al màxim la creació de noves empreses: menys tràmits, permisos i històries. A més, si facilites que les empreses multinacionals grans s'instal·lin aquí, es crearan més vendes i més ocupació.

En definitiva, la solució a la situació econòmica (i al benestar econòmic de les persones) no està en la macro, sinó en la micro: que les empreses d'aquí venguin més i que els que governen facilitin les coses i no posin pals a les rodes.