Perles del paper

Nissan com a símptoma del que assetja

El pacte sobre el futur de la factoria barcelonina causa efectes contradictoris

1
Es llegeix en minuts
Nissan com a símptoma del que assetja_MEDIA_1

Nissan com a símptoma del que assetja_MEDIA_1

L'economia, en les seves gairebé infinites expressions, és omnipresent en la informació en aquests temps de crisi. La premsa d'ahir traspuava assumptes de diners: la negociació de les pensions, el rècord del preu de la gasolina, el futur de les caixes d'estalvis, el dèficit públic, la possible implantació d'un peatge a les autovies... I en tres diaris hi va haver comentaris sobre un tema que ha generat enhorabones en la immediatesa però que inquieta pel que prefigura a no gaire llarg termini: les renúncies dels treballadors de Nissan a Barcelona (treballar més i cobrar menys) a canvi de la garantia de 10 anys més de feina.

ALa Vanguardia,Francesc-Marc Álvaroincideix en el fet que no se sabrà mai si la multinacional japonesa«deia la veritat o anava de farol»quan amenaçava de concedir a Sud-àfrica o al Marroc la fabricació de la furgoneta. Per això davant del dubte -«¿qui és el llest que vol arriscar-se a descobrir-ho des de la cua de l'atur?»- els assalariats catalans de Nissan van optar per la circumspecció.«El que es deixa tallar la mà perquè no li tallin el cap -siguem concisos- ni és responsable ni és generós, simplement és algú atrapat entre el que no sap i el que no vol ni pensar», conclou Álvaro.

Notícies relacionades

Segona part de l'assumpte: què passarà si les coses li van bé a la companyia automobilística. AEl Mundo,Cristina Peri Rossiho té clar:«El que no sabem és si quan la nova camioneta pick upestigui fabricada i es vengui com a xurros, la Nissan recompensarà el sacrifici dels seus obrers. Més ben dit. Ho sabem: no. En aquest sistema, l'única cosa que se socialitza són les pèrdues». En una línia semblant,Antonio Baños accepta aPúblicola«digna i comprensible»decisió de la plantilla de Nissan però lamenta«el discurs sindical i d'esquerres que ha fet seva una de les idees més perverses del nou capitalisme: la competitivitat»,per al capital,«la millor idea des que es va inventar la porra dels antiavalots».

Paraula d'expert: la deJoan Majó aEl Paísde dimecres: el pacte de Nissan és encomiable, però és«imparable i irreversible» la deslocalització de les plantes de muntatge, que se n'aniran d'Espanya«per la mateixa raó per la qual van venir». ¿Hi ha alternatives? Potenciar els centres de disseny i fabricació de components, diu l'exministre. A veure.