L'entrevista AMB Toni Soler, Director de Polònia
"Maragall seguirà a 'Polònia'"
El seu programa de paròdia política ha estat reconegut amb el Premi Ondas 2007 al millor programa de Televisió Local.
--Primer de tot: felicitats pel premi Ondas . ¡Aquest ja és el tercer que li atorguen!
--Sí i em fa molta il.lusió. Són tres Ondas en nou anys. El primer el van concedir l'any 1998 perMalalts de tele, l'altre, l'any passat pel programa de ràdioMinoria absolutai, ara, el dePolònia.
--Ondas per a programes amb registres diferents.
--El que ens van donar pel programaMalalts de teleera més un reconeixement al programa de televisió, en el cas del deMinoria absolutai, ara, el dePolònia, s'està premiant l'humor polític. És bo que persones que hi entenen i que es reuneixen com a jurats considerin que els teus programes, malgrat ser d'àmbit català i fets en català, es mereixin un premi.
--Però aquest programa també el van fer en clau espanyola per Antena 3 i no va tenir tant d'èxit. ¿L'humor també funciona per nacionalitats?
--Potser amb elMire ustedel públic espanyol ens veia el llautó, però el cert és que a Catalunya, els últims anys, hi ha hagut una efervescència política que invitava a fer un programa d'aquest tipus.
--Però Polònia ja no és només un programa d'humor polític.
--El fil conductor bàsic és parodiar l'actualitat catalana i per extensió l'espanyola, però sobretot la catalana. Però no tindria sentit fer un retrat del que és Catalunya sense parlar, per exemple, dels cuiners o dels comunicadors més coneguts. El programa és viu i evoluciona contínuament.
--I ara amb els personatges de Carlos Latre.
--El fet d'incorporar Carlos Latre, que fa un tipus d'imitacions molt diferents de les que fem nosaltres, també ens ha donat més varietat. Ens agrada barrejar personatges com Carod-Rovira amb Jaime Peñafiel. Dues realitats que a la vida quotidiana ni es toquen.
--¿Què tal porten la paròdia els polítics?
--Els espanyols no sé ni si saben el que fem; i els catalans respecten el nostre treball. Així que només puc tenir paraules d'agraïment. Després hi ha respecte amb entusiasme i respecte més fred, que el que amaga és rebuig, cosa que jo també entenc perquè si els polítics s'entusiasmessin amb la seva paròdia voldria dir que alguna cosa falla. L'únic que volem és treballar sense condicionaments.
--¿No reben pressions polítiques?
--No. Bé, a vegades ens arriben globus sonda del tipus "l'altre dia a la reunió del Govern es va parlar delPolònia". O l'informe del CAC que vinculava l'èxit del programa amb l'abstenció. Si la gent veia més elPolòniaque els informatius volia dir que tenien una imatge distorsionada de la vida política. Allò no ens va fer cap favor.
--¿Pressions de la Casa Reial?
--Ara no.
--¿Què vol dir ara
--Doncs que ambPolòniano ha passat. En canvi, sí que va succeir quan fèiem el programaSet de nit. Llavors se'ns va fer saber --a manera d'eufemisme-- que a la Monarquia li constava que hi havia catalans als quals no els agradaven les paròdies que fèiem.
--Ja... ¿I li consta si la infanta Cristina i Iñaki Urdangarín veuen el programa?
--No. No en tinc ni idea.
--Vostè té molt a agrair al tripartit, suposo.
--Sí, sens dubte. Es tracta d'un Govern de coalició que et garanteix les bronques, després és un Govern de grans egos, Maragall, Carod... En temps de Pujol, ¿com s'hauria fet? Pujol era un personatge, però els altres no eren coneguts. Ara la política catalana s'ha acostat al carrer.
--Pensant en les pròximes eleccions generals, a Polònia
--Sens dubte el PP. He de reconèixer que la possible desaparició de l'escena política de Rajoy i Acebes a mi no em deixa dormir tranquil perquè són els meus personatges preferits.
--Aquest dijous passat vam veure Maragall al programa demanant canya contra l'Alzheimer. ¿Què faran amb el personatge de l'expresident Maragall a partir d'ara?
--Tot menys eliminar-lo. El to amb què va aparèixer Maragall a la conferència de premsa ens ho marca. Ell vol estar en la vida pública mentre pugui. El que no podem fer és tractar una persona que pateix Alzheimer com un marginat. Després ja estudiarem en quin to es fan elsgags.
Notícies relacionades--Ja han pensat com agrairan l'Ondas el dia de la gala?
--Ho estem estudiant. L'any passat vam sortir Queco Novell, Manel Lucas i jo amb vestit i en un to molt institucional. Aquest any em sembla que el cos ens demana una mica més de xou.